De leveringen van pakketten is al jarenlang een race tegen de klok. Leveranciers verzinnen verschillende manieren om de snelste en meest unieke bezorger te zijn. Zo concurreren verschillende leveranciers al jarenlang met elkaar. Dit zorgt ook dat er steeds verschillende trends verschijnen. In deze blog behandelen we een aantal belangrijke trends onder bezorging. Zo kom je erachter waar verschillende leveranciers in investeren. Lees gauw verder en ontdek de trends!

Leveranciers lopen vol met orders. Hierdoor moeten alle pakketten zo snel mogelijk de deur uit en bezorgd worden bij hun eindbestemming. Om deze last te verlichten, wordt er tegenwoordig geëxperimenteerd met robotisering van leveranciers. Zo wordt er geëxperimenteerd met bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s en drones, die pakketten leveren bij hun eindbestemming. Zo besteden toonaangevende bedrijven zelfs honderden miljoenen euro’s aan experimenten met robotisering. Het komt dus steeds dichterbij!

Flexibele levering steeds normaler

Je zult, met gratis verzending, waarschijnlijk uitgaan van een levering in 3 tot 5 dagen. In sommige gevallen kan een pakket een dag na bestelling bezorgd worden, maar dit gebeurt in veel gevallen niet. Het lijkt wel steeds waarschijnlijker dat een levering van één dag de norm wordt. Leveranciers concurreren om de snelste levering, waardoor ze over het algemeen steeds korter worden.

Duurzame verpakkingen

Veel verpakkingen worden maar één of enkele keren gebruikt. Vaak is na één levering namelijk de sluiting onbruikbaar. Hierdoor ontstaat er veel afval van deze verpakkingen. Er werd eerder al overgestapt op papieren verzendzakken, maar tegenwoordig zijn er ook recyclebare plastic verzendzakken. Op deze manier kunnen er nieuwe verpakkingen geproduceerd worden uit oude verpakkingen.

Duurzaam vervoer
Het wordt ook steeds belangrijker om duurzamer te vervoeren. Zo beschikken veel leveranciers tegenwoordig al over elektrische bussen. Daarnaast wordt er ook duurzamer gehandeld met de laadcabines van bussen. In veel gevallen rijden bussen namelijk met een laadcabine die voor een groot deel leeg is. Hierdoor moeten deze bussen onnodig veel kilometers rijden. Om minder druk op het milieu te leggen, worden laadcabines daarom praktischer ingedeeld.

Bezorg-abonnementen
Bestel jij veel online? Dan kan een bezorg-abonnement wel eens iets voor jou zijn! De kans is namelijk groot dat meerdere leveranciers abonnementen gaan aanbieden aan klanten. Op deze manier bouw je voordeel op, naarmate je meer bestelt. Hoe meer je bestelt, des te meer voordeel je krijgt. Met zo’n actie kan het aantrekkelijk zijn om voor een specifieke leverancier te kiezen, zowel voor klanten als webshops.