Communicatiemanager Jasper Heesakkers en Chief Commercial Officer Kijo Oudshoorn. FOTOGRAFIE: BRAM BECKS

Wat in 2006 begon met twee studenten op een zolderkamertje in Rotterdam, is uitgegroeid tot een bedrijf vertegenwoordigd in 33 landen. Het hoofdkantoor van vidaXL, een webwinkel met name gericht op huis- en tuinmeubelen, is sinds 2017 in Venlo gevestigd. “Het is best bijzonder dat het hoofdkantoor van een multinational in Limburg ligt”, zegt communicatiemanager Jasper Heesakkers. “We zijn dankbaar voor de kansen die de regio ons biedt. Daarom doen wij graag iets terug en zetten wij ons in voor onder meer het lokale verenigingsleven.”

Met drie distributiecentra is vidaXL gevestigd op Trade Port Noord. Twee van deze gebouwen zijn verbonden door een enorme brug. Een lopende band brengt de producten van het ene naar het andere gebouw. Jasper Heesakkers noemt het ontwerp ‘bijzonder’. “Het speciale is dat het ene gebouw in de gemeente Venlo ligt en het andere in de gemeente Horst aan de Maas. Zo hebben we letterlijk een brug geslagen tussen beide gemeentes.”

Ontstaan
De eerste vestiging van vidaXL ligt aan de Mary Kingsleystraat. Het bedrijf is in 2017 naar Venlo gekomen en groeide zodanig hard dat een uitbreiding gewenst was. Het bedrijf vond zijn oorsprong in 2006. Kijo Oudshoorn (Chief Commercial Officer) is sinds de start-up bij het bedrijf betrokken. Zijn medestudenten Gerjan den Hartog en Wouter Bakker wilden destijds de handel in. Oudshoorn: “Vanuit een zolderkamertje in Rotterdam begonnen zij met het kleinschalig online verkopen van producten op eBay. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat.”

Naamsbekendheid
In 2013 wilden de ondernemers meer naamsbekendheid en kozen voor een nieuwe naam die ook internationaal goed zou klinken: vidaXL. “Dit betekent groot leven”, legt Oudshoorn uit. “Groots leven voor weinig is dan ook onze slogan”. Het bedrijf ging zich met name richten op huis- en tuinmeubelen, in een iets hogere prijsklasse dan voorheen. “Als je altijd alleen maar op het allergoedkoopste focust, is het moeilijk om daar de juiste service bij te bieden.” Met name door veel in te zetten op marketing, een goede prijs-kwaliteitverhouding en een breed assortiment, wist het bedrijf uit te breiden en zich te positioneren tot een grote speler in de markt. “We breiden ons ook nu nog altijd uit. Dit doen we enerzijds vanuit de bestaande logistiek, door in Europa net iets verder te gaan rijden naar het volgende land. Anderzijds zetten we compleet nieuwe warehouses op zoals we in Polen, Amerika en Australië hebben gedaan.”

‘In 2013 gaven wij ons bedrijf een nieuwe naam die ook internationaal goed klinkt: vidaXL’

De Chief Commercial Officer legt uit dat vidaXL niet alleen geografisch uitbreidt, maar ook qua online verkoopkanalen, de zogeheten ‘third party channels’. “Naast onze website hebben we 150+-kanalen in verschillende landen van waaruit we verkopen, zoals bol.com en eBay. Daar bieden we dezelfde producten aan met dezelfde voorwaarden en levertijd.” Daarnaast doet de tuin- en meubelgigant ook aan ‘dropshipping’, waarvoor iedereen met een eigen webshop zich kan aanmelden. “Deze persoon krijgt toegang tot ons assortiment en kan onze producten op zijn website verkopen. Hij geeft ons de bestellingen door en wij leveren aan de klant. Het is voor ons een goede manier om te zorgen dat onze producten op vele verschillende kanalen worden aangeboden en we overal op het internet zichtbaar zijn.”

Kracht
De kracht van vidaXL zit volgens Oudshoorn, naast de snelle geografische uitbreiding, ook in de constante lancering van nieuwe producten. “Ons assortiment breidt snel uit. Wekelijks komen er 1.000 nieuwe producten bij; inmiddels bieden we er 90.000 aan.” Veel producten zijn huis- en tuinmeubelen van groot formaat. Volgens Oudshoorn is vidaXL sterk in het optimaliseren van de meubelen vanuit het perspectief van de totale logistieke keten. “De logistieke keten moet effectief en efficiënt zijn. Dit scheelt aan CO2-uitstoot en het is natuurlijk ook een stuk voordeliger. Ik durf met zekerheid te zeggen dat we hiermee aan de top staan van Nederland. Wat Europa betreft kan ik zelfs zeggen dat we uitzonderlijk zijn omdat we geen fysieke winkels hebben, alles verkopen vanuit voorraad en een breed assortiment hebben. Zeker in de meubelbranche is dat speciaal. Vaak moet je zes weken wachten als je iets uit een catalogus uitzoekt. Bij ons heb je binnen één tot enkele dagen je pakket binnen, dat is uitzonderlijk.”

Supply Chain Valley

In de nieuwe vestiging van vidaXL vindt iets bijzonders plaats. “In dit pand hebben we de Innovation Hub gebouwd, de plek waar Supply Chain Valley gehuisvest zal worden”, zegt Heesakkers. “De bedoeling is dat de ‘quadruple helix’, de ‘vier O’s’ (overheid, ondernemers, onderwijs en omgeving), hier gaan samenwerken aan de supply chain van de toekomst. Studenten met verschillende opleidingsniveaus (mbo tot wo) gaan hier samenwerken met bedrijven. Zo willen we de logistieke operatie in de regio efficiënter en duurzamer maken.” Duurzaamheid is voor vidaXL een belangrijk onder-werp. “Daar zijn we altijd intensief mee bezig. Zo hebben we een zonnedak van 200.000 m2, gebruiken we duurzame verpakkingen en werken we aan een treinverbinding tussen onze vestigingen in Venlo en Polen om onze CO2-uitstoot te verminderen. We willen ons steentje bijdragen aan een beter milieu en onze ecologische footprint zoveel als mogelijk beperken.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De vestingen van vidaXL zorgen voor veel werkgelegenheid in Venlo. “Naast banen in de logistiek bieden we ook veel kantoorfuncties op alle opleidingsniveaus aan: van finance tot marketing en van hr tot klantenservice”, vertelt Heesakkers.

“Wereldwijd hebben we ruim 3.000 werknemers, waarvan er zo’n 1.100 in Venlo werken. Er zijn weinig multinationals met hun hoofdkantoor in Limburg gevestigd, dat maakt ons best uniek. We hebben distributiecentra in verschillende landen, maar het overgrote deel van de operatie wordt vanuit Venlo, het hart van onze organisatie, geregeld en verstuurd.” Volgens de communicatiemanager is het bedrijf dankbaar voor de kansen die het in de regio Venlo heeft gekregen. Daarom zet vidaXL zich actief in voor verschillende lokale verenigingen. “We zijn een grote speler en dan mag je als bedrijf een bepaalde verantwoordelijkheid nemen. Die nemen we vooral in de regio Venlo/Horst, omdat we ons vanaf deze plek konden ontwikkelen tot waar we vandaag de dag staan. Zo zijn we shirtsponsor van VVV-Venlo, sponsoren we veel amateurverenigingen en hebben we de vidaXL foundation waarmee we liefdadigheidsdoelen steunen, met name op het gebied van cultuur, jeugd en armoede. We hebben veel te danken aan Venlo en vooral aan de medewerkers hier uit de regio. Zonder hen was vidaXL niet wat het nu is. Dus we vinden het belangrijk om wat terug te doen. Niets is vanzelfsprekend, daarvan zijn we ons bewust.”

www.vidaxl.nl