Recruitment Consultant Siem Vullings en Consultants/Co-owners Erwin Huzen en Pascal Otjens. FOTOGRAFIE: BRAM BECKS

Venlonaren Pascal Otjens en Erwin Huzen openden in 2019 detacheringsbureau Motivz in Venlo. Deze twee jonge ondernemers kennen elkaar van kinds af aan, hebben beiden een studie- en werkachtergrond in human resource en een passie voor techniek. Daarom besloten ze hun krachten te bundelen om hun gezamenlijke droom waar te maken. De heren spitsen zich toe op vacatures in de technische wereld. “Het eerste jaar verliep heel goed, maar al snel kregen we te maken met corona en een markt waarin veel vacatures ‘on hold’ werden gezet. Ondanks dat zijn we gegroeid”, aldus Otjens.

In een klein kantoor aan de Kaldenkerkerweg startten de heren drie jaar geleden detacheringsbureau Motivz. Omdat ze vanuit hun vorige werkgevers een concurrentiebeding hadden ondertekend, moesten ze zelf bedrijven benaderen waarmee ze nog niet eerder hadden samengewerkt. “We zijn vanaf nul gestart”, vertelt Erwin Huzen. ”Op onze eerste werkdag zijn we begonnen met bellen, bellen en nog eens bellen. Dat we nu in drie jaar tijd drie interne werknemers hebben aangenomen, naar een groter pand aan het Julianapark zijn verhuisd en door heel Nederland opdrachtgevers hebben, wil zeggen dat we aardig op weg zijn. Daar zijn we trots op.”

‘We hebben uiteenlopende vacatures om breed op de markt opdrachtgevers te voorzien’

Techniek
De vacatures waarvoor Motivz werft, lopen uiteen van software en mechanical engineers tot service technicians en cleanroom monteurs. “We hebben uiteenlopende vacatures, van mbo+- tot en met wo-niveau. Zo kunnen we breed op de markt opdrachtgevers van geschikt personeel voorzien”, zegt Erwin. De heren kozen ervoor om een detacheringsbedrijf te starten. Nadat werknemers een bepaald aantal uren hebben gewerkt, mogen de opdrachtgevers de krachten kosteloos overnemen. “We wisten dat veel bedrijven een deel van hun werknemers in de flexibele schil willen aannemen, zodat ze mee kunnen veren met de veranderende economie. Daar springen wij op in”, zegt Pascal Otjens. Motivz richt zich puur en alleen op organisaties in de techsector. Daar hebben de heren vanuit hun werkverleden affiniteit en veel ervaring mee. “Ook kozen we voor de techniek omdat deze branche niet enorm conjunctuurgevoelig is”, vertelt Otjens. Eén jaar na hun start kwam corona om de hoek kijken. “Nagenoeg alle openstaande vacatures bij onze opdrachtgevers werden ‘on hold’ gezet. Gelukkig bleven de lopende opdrachten wel gewoon doorgaan. Uiteindelijk zijn we in deze periode zelfs gegroeid. Dus voor een startende organisatie hebben we het er goed vanaf gebracht in de coronaperiode.”

Latent werkzoekenden
Er zijn op dit moment in Nederland meer vacatures dan werk-lozen, iets wat in vijftig jaar tijd niet is voorgekomen. Voor veel bedrijven is het moeilijk om aan werknemers te komen. “Wij richten ons daarom op mensen die al een baan hebben en goed op hun plek zitten, maar bij een beter aanbod openstaan voor een gesprek”, legt Otjens uit. “Latent werkzoekenden noem je die. ‘Move on’ is dan ook ons motto.” Omdat er veel concurrentie is, proberen de heren zich te onderscheiden door zo puur mogelijk te zijn naar hun opdrachtgevers en werknemers. “Openheid en transparantie vinden wij heel belangrijk. Soms moeten we een ‘nee’ verkopen, maar mensen kunnen onze eerlijkheid juist waarderen. Ook bieden we onze werknemers goede arbeidsvoorwaarden, persoonlijke ontwikkelingsplannen, begeleiding en regelen we hun pensioen. Maar het allerbelangrijkste vinden wij humor. Het contact met opdrachtgevers en werknemers moet niet te stijfjes zijn. We lachen ons wat af hier op kantoor.”

www.motivz.nl