BOY HAENEN VAN VENLO CONVENTION BUREAU. FOTOGRAFIE: JEROEN KIUIT

Wie aan congressen denkt, denkt al snel aan Ahoy Rotterdam of MECC Maastricht. Maar daar komt verandering in. Venlo Convention Bureau zet de regio Venlo op de kaart als veelzijdige congresbestemming. Met een divers aanbod van evenementenlocaties en hotels en een sterke focus op de sectoren agrofood, maakindustrie, logistiek en toerisme gaat projectleider Boy Haenen zake-lijke bijeenkomsten en congressen naar de regio halen.

‘Welke ondernemer vult samen met mij deze stoelen?’ Boy Haenen stelt de vraag in de imposante theaterzaal van Theater De Maaspoort, een van de dertien evenementenlocaties die zijn aangesloten bij Venlo Convention Bureau. Haenen is projectleider van dit nieuwe congresbureau en is aangesteld vanwege zijn ervaring en het grote netwerk waarover hij beschikt. ‘Iedereen die met het idee loopt een congres of zakelijke bijeenkomst te organiseren, is van harte welkom zich bij mij te melden. Deze dienst is geheel kosteloos, objectief en onafhankelijk.’

Congresbureau
Convention Bureau Venlo is een initiatief dat in het leven is geroepen door een groep hoteliers, evenementenlocaties, citymarketingorganisatie Venlo Partners en de gemeente Venlo. ‘De Floriade is een katalysator is geweest voor zowel nieuwe samenwerkingsverbanden als nieuwe of verbouwde evenementenlocaties en hotels. Daardoor hebben we nu ook echt iets te bieden als regionale congresbestemming.’

In de regio zijn enorm veel slimme, innovatieve bedrijven gevestigd. Er is een berg aan kennis aanwezig. ‘Ik kan me voorstellen dat bedrijven wel eens denken: het is interessant om die kennis een groter podium te geven in de vorm van een congres. Het kan ook zijn dat ondernemers denken: een bestaand jaarlijks congres kan best eens naar de regio Venlo worden gehaald. Ook dan kom ik graag met hen in contact. Via lobbywerk doe ik dan mijn best dat voor elkaar te krijgen.’

Tussenpartij
‘Namens het congresbureau zet ik lobbytrajecten op om samen congressen hierheen te halen. ‘Achter de schermen loopt er het een en ander. Congressen hebben een lange aanlooptijd, het is niet vandaag bellen en volgende week komen. Er komt veel bij kijken. Ik ben blij dat de regio op de lange termijn hierin durft te investeren.’

Het Venlo Convention Bureau werkt twee kanten uit, verduidelijkt Haenen. ‘Voor de hotels en evenementenlocaties is het interessant vanwege de lobby. Voor de organiserende partij anderzijds is het handig omdat het congresbureau een overzicht heeft van de locaties en mogelijkheden. De tien hotels en dertien evenementenlocaties zijn zeer divers, gelegen in de binnenstad of het buitengebied, modern of historisch en groots of intiem.’

Sterke link met sectoren
Daarmee stipt Haenen het grote verschil aan met traditionele congresbestemmingen zoals Ahoy Rotterdam en MECC Maastricht. ‘Ze richten zich met één gigantische locatie op één plek om duizenden bezoekers samen te brengen. Wij profileren ons juist met een divers aanbod. Dat is van grote meerwaarde voor veel events. Bovendien zetten we nadrukkelijk in op het organiseren van events met een link naar de sectoren agrofood, logistiek, maakindustrie en toerisme, die sterk vertegenwoordigd zijn in de regio. Stel, er komt een partij van buitenaf, dan kan ik contacten leggen met relevante sprekers uit het bedrijfsleven om het programma te verrijken.’

Haenen zoekt altijd naar kansen om een congres naar een hoger niveau te tillen. ‘Binnen de regionale topsectoren bevinden zich wereldmarktleiders. Die kun je betrekken bij congressen. Denk aan een programma waarbij je één of meerdere van die bedrijven bezoekt. Congressen kunnen het profiel van een regio naar buiten toe versterken, zodat de regio interessant oogt voor talent.’

Het mes snijdt aan meerdere kanten. ‘Daarom is het een slimme zet om te investeren in de regio Venlo als congresbestemming. Denk uiteraard aan de overnachtingen en bestedingen zoals uit eten gaan en shoppen, maar ook aan herhaalbezoek en het laten zien wat voor prachtige bedrijven er zijn.’

Samen aan de slag
De regio Venlo als bekende congreslocatie, dat doel heeft Venlo Convention Bureau voor ogen. ‘Een haalbaar doel’, zegt Haenen stellig. ‘We hebben een mooi visitekaartje om ons aan de buitenwereld te presenteren. Met name de afgelopen jaren hebben er mooie ontwikkelingen plaatsgevonden. In Venlo zijn dat bijvoorbeeld de verbouwing van Theater De Maaspoort, de komst van Grenswerk als stedelijk poppodium, de bouw van bioscoop CityCinema en de recente verbouwing van het Van der Valk-hotel. Denk ook aan het herbouwde Kasteel De Keverberg in Kessel. De ruïne is met eigentijdse architectuur verrijkt en is nu een unieke feest-, vergader- en evenementenlocatie. Zo zijn er tal van bijzondere locaties te vinden in de regio.’

Hoewel vanwege de hotelovernachtingen de voorkeur uitgaat naar meerdaagse congressen staat Haenen ook open voor eendaagse congressen en zakelijke bijeenkomsten. ‘Ik doe graag een beroep op het bedrijfsleven: heb je goede contacten met een branchevereniging of heb je zelf een idee, kom in gesprek.’

Meer weten?
In contact komen met Boy Haenen kan door een e-mail te sturen naar info@venloconventionbureau.nl of te bellen naar 06-811 65 880.

www.venloconventionbureau.nl

‘De regio Venlo wordt een bekende congreslocatie’