Jean-Paul Favié, docent Industrieel Product Ontwerpen (IPO). Fotografie: Bram Becks

Opdrachten uit het bedrijfsleven gaan bij Fontys Venlo verder dan stages en afstudeeropdrachten. Daar is de Design Challenge een voorbeeld van. Bij deze samenwerking werken honderd studenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Mechatronica twee weken lang aan een creatieve oplossing voor dagdagelijkse ‘problemen’. Dat levert verfrissende ideeën op.

Door Wesley Hegge

De banner achter docent Industrieel Product Ontwerpen (IPO) Jean-Paul Favié toont de presentatie van een creatieve oplossing. ‘De honderd tweedejaarsstudenten worden verdeeld in groepjes van zes en op de eerste dag van de Design Challenge krijgen ze een dagdagelijks probleem toebedeeld’, legt Favié uit. ‘Deze opdracht gaat over de zogeheten OPC-band. De OPC-band wordt gebruikt in printers om een gescande afbeelding over te zetten op papier. Ze zijn zeer gevoelig. Na een bepaalde tijd moet zo’n OPC-band vervangen worden. Ze worden bij Canon in Venlo geproduceerd en moeten vervoerd worden naar machines overal ter wereld.’

Creatief
Vanwege het hoge aantal OPC-banden dat wordt gebruikt tijdens de levensduur van een printer zijn de kosten een belangrijk issue voor Canon. ‘Daarom wordt er veel moeite gedaan om kostenbesparingen te realiseren. De studenten moeten kijken naar de volgende stap bij het vinden van mogelijkheden om de kosten verder omlaag te brengen. Bijvoorbeeld in de manier van verpakken, logistieke mogelijkheden en de levensduur van het gebruik van de OPC-band.’

Tijdens de eerste dag mogen de studenten de machine zelf ervaren en de OPC-band eruit halen en er weer in plaatsen. ‘Dan gaan ze nadenken over technische oplossingen. Dit doen ze multidisciplinair met studenten van IPO, Werktuigbouwkunde en Mechatronica. De drie disciplines versterken elkaar bij het bedenken van oplossingen. In de uitwerking behoudt iedereen zijn specialiteit.’

Herman Kuypers, Toon van Gerven en Ronald Heemskerk van Canon zeggen hierover: ‘Onze ervaring is dat de studenten, zoals op school, gelijk met de opdracht aan de slag gaan, zonder eerst goed te beseffen dat een opdracht meer omvat dan alleen een beschrijving. De studenten gaan keihard uit de startblokken, recht op hun doel af. Hetgeen dan bij de terugkomdag vaak niet het juiste doel blijkt te zijn. De studenten krijgen na een aantal dagen de kans om een tussentijdse presentatie te geven, te polsen bij de opdrachtgever wat hij ervan vindt en overige vragen te stellen.’

Favié vult aan: ‘Vaak is dan het leermoment dat er ook economische belangen zijn. Ze hebben technische oplossingen gevonden, maar moeten nog kijken naar het kostenplaatje. Wat kost een verscheping, een container, waar zit de marge als de verpakking iets kleiner wordt gemaakt? Met de positief opbouwende kritiek gaan ze vervolgens weer aan de gang. Ze weten zich te herpakken en komen uiteindelijk met een mooi resultaat bij de finish.’

Frisse ideeën
De studenten mogen uiteindelijk hun eindresultaat presenteren aan de opdrachtgever. Van Gerven: ‘Waar ik altijd erg blij van word, is de hoeveelheid energie, frisse ideeën en de resultaten die de teams in twee weken weten te bereiken.’ De medewerkers van Canon die de opdrachten begeleiden, geven aan dat ze elke keer weer verfrissende ideeën krijgen voorgeschoteld, die wellicht niet een-op-een in de praktijk toe te passen zijn, maar hen wel scherp houden.

Voor Canon is de Design Challenge ook een kans om mensen in het vizier te krijgen die passen bij hun manier van werken en zich kritisch durven op te stellen. Kuypers: ‘Overigens hebben we hierdoor al diverse studenten binnengehaald voor een stage en zelfs al nieuwe collega’s in dienst genomen.’ Heemskerk geeft aan dat hij hoopt dat Canon bij de studenten in het hoofd gaat zitten. ‘Als ze dan na moeten denken over stages of een baan zoeken, kunnen ze bij ons gaan informeren en niet direct richting ASML vertrekken.’

Bedrijfsleven
De Design Challenge is een van de grootste bedrijfs- opdrachten van Fontys Venlo. Favié, die behalve docent ook verantwoordelijk is voor het curriculum van IPO, is zeer tevreden over de opzet. ‘Deze opdracht vindt voor het vijfde jaar plaats. Het past in een grotere verandering binnen het onderwijs. Zeven jaar geleden zijn we begonnen het curriculum te veranderen, waarbij we samen met collega’s van Werktuigbouwkunde en Mechatronica de wens uitspraken om meer met opdrachten uit het bedrijfsleven te gaan werken. Canon is een van de grootste werkgevers in de regio en het bedrijf is stevig verankerd in de regio. We zijn erg blij met de samenwerking.’

Favié heeft zelf ook jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt als industrieel productontwerper. ‘Als hbo- instelling proberen we toegepast onderwijs te verzorgen. Dus niet alleen onderzoek doen, maar dat ook omzetten in een toepassing of product. We hebben een werkplaats voor onze studenten en werken graag concreet met bedrijven samen. In ons onderwijsprogramma hebben we daar ruimte voor.’

Wilt u als ondernemer ook de meerwaarde van Fontys Venlo ontdekken en studenten aan de slag laten gaan met een opdracht? Neem dan contact op met manager business relations Jack Keulers via het e-mailadres business-relations-fibs@fontys.nl of bel 0651194458.