Paul Lambers en Gino Wolter in de showroom. Fotografie: Irene van Wel

Een toeleverancier die zich weet te onderscheiden door een hoog kennisniveau en persoonlijke service. IP Zanten in Weert combineert het aanbod van de nieuwste mro-producten met technische advisering en daarmee samenhangende diensten. Dankzij een eigen werkplaats is ook het onderhoud in goede handen. Zo worden klanten optimaal ontzorgd.

In de ruime showroom van de technische groothandel aan de Edisonlaan 14 in Weert wordt de balie bemand door mede­werkers met kennis van zaken. Klaar om advies te geven, indien gewenst met een kop koffie. Service zoals dat vroeger zo gewoon was.

Koers
Aandacht voor de klant, een hoog kennisniveau en een gigantisch assortiment dat bestaat uit de beste mro-producten (maintenance, repair and operating). ‘Bij IP Zanten is deze koers bepalend voor het succes’, zo legt vestigingsmanager Gino Wolter uit. ‘Onze dienstverlening komt op allerlei vlakken tot uiting. Wat ons bijvoorbeeld zo bijzonder maakt, is dat we als groothandel over een eigen werkplaats beschikken. Hier voeren twee ervaren monteurs reparaties uit en onderhouden ze machines en gereedschappen.’

De klantenkring bevindt zich in een straal van veertig kilometer rond Weert: van zzp’ers tot grote bedrijven en organisaties uit de meest uiteenlopende sectoren. ‘Juist de variëteit maakt het mooi’, zegt assistent-vestigingsmanager Paul Lambers. ‘Van iemand die op zoek is naar een bepaalde O-ring tot het aanmeten en leveren van otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen) voor een bedrijf met honderden medewerkers. In alle mogelijke sectoren hebben we klanten, van maak­industrie tot gezondheidszorg. Want ook ziekenhuizen hebben een technische dienst.’

De showroom is indrukwekkend. Al is het slechts een fractie van de complete voorraad van 60.000 verschillende artikelen. Lambers: ‘In ons systeem staan inmiddels 1,4 miljoen artikelen. Bedenk het maar, of het zit in ons systeem. Leuk om te noemen is de vendingmachine, een soort snoepautomaat maar dan voor de industrie. De machine wordt door ons naar wens van de klant gevuld. Medewerkers in een werkhal hoeven niet meer naar het magazijn te lopen, maar kunnen met een druppel gebruikmaken van de machine in de werkhal.’

Technische kennis
IP Zanten heeft de producten niet alleen in huis, zijn medewerkers kennen ook de achtergrond en toepassingen ervan. Wolter: ‘Aandrijftechniek, hydrauliek, lagertechniek, pneumatiek, onze medewerkers hebben ieder een specialisme. Als het bijvoorbeeld over aandrijf­techniek gaat, is dat enorm divers. Denk aan lagers, tandwielen, v-snaren en motoren. Veel van onze medewerkers zijn al meer dan twintig jaar in dienst, waardoor ze een brok aan ervaring meebrengen en klanten optimaal kunnen voorzien van advies.’

Die ervaring brengen ze over op de jongere medewerkers. Wolter: ‘We investeren in onze medewerkers. We zijn een bedrijf waar mensen lang blijven werken. Dat komt mede doordat we een platvloerse organisatie zijn. Jongere mede­werkers komen in een warm bad terecht waar ze zich kunnen ontwikkelen. Zo betrokken als we naar onze klanten zijn, zijn we dat intern naar elkaar toe.’

Als Lambers en Wolter het hebben over de onderscheidende kracht van IP Zanten valt veelvuldig het woord service. Lambers: ‘Hoe leg je uit wat service is? Het is een gevoel, je moet het ervaren. Dat merk je pas als je zaken gaat doen. Het stapje extra zetten. Staat je productie stil omdat je een lager nodig hebt? Wij springen meteen in de auto.’

Wolter vult aan: ‘We vertellen onze klanten niet wat we te bieden hebben. Nee, we draaien het om. Wat heb je nodig? Dat regelen wij. We bouwen langdurige relaties op met onze klanten. De samenwerking moet een win-winsituatie zijn. Als de bloedgroep matcht, kun je elkaar groot maken.’

Klantcontact
Door het nauwe klantcontact weet IP Zanten precies waar er behoefte aan is. Lambers: ‘Klanten vinden het een meer-waarde als ze het onderhoud van machines en apparaten ook bij ons kunnen laten doen. Onze servicemogelijkheden zijn daarom groot, van onderhoud aan reinigings­machines en diverse soorten elektrisch hand­gereedschap tot onderhoud/reparaties en NEN-keuringen van reinigingsmachines, elektrisch handgereedschap, stellingen, klimmateriaal en valbeveiliging.’

‘Nieuw is de zogeheten reinigingswandeling’, zo legt Wolter uit. ‘Tijdens de reinigingswandeling loopt onze specialist samen met de klant door het bedrijf om mogelijkheden en risico’s op het gebied van onderhoud van installaties, veilig­heid en hygiëne te identificeren. Onze reinigingsspecialist geeft vervolgens direct advies over de mogelijkheden die we kunnen bieden. We willen het beste voor onze klanten en daarom investeren we continu in deze specialistische afdeling die de klant alle zorgen uit handen kan nemen op het gebied van schoonmaakmachines en -producten.’

IP Zanten zet ook stappen om het ondernemen duurzamer te maken. Zo is het gebruik van plastic sterk verminderd. Lambers: ‘Als we producten aanleveren bij klanten, doen we dat het liefst in wisselkratten. Zo komt er geen verpakkingsmateriaal bij kijken. We gaan voor een groene toekomst. Verder willen we gestaag blijven groeien.’