Jack Keulers

Fontys Venlo staat bekend om de nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Dat gaat verder dan alleen stages en betaalde opdrachten. Bedrijven van groot tot klein kunnen met elke vraag terecht bij de onderwijsinstelling. Of het nou gaat om een marktonderzoek, het bepalen van een social-mediastrategie of ketenoplossingen. Jack Keulers nodigt bedrijven uit om in gesprek te komen en zorgt voor maatwerk.

Door Wesley Hegge

‘Laten we de ‘b’ van hbo vooral niet vergeten. Het beroep staat centraal in het hoger onderwijs. Het creëren van authentieke leeromgevingen is daarom van wezenlijk belang. Het is voor een student spannender en interessanter om aan de vraag van een bedrijf te werken dan aan een geconstrueerde casus.’

Aanspreekpunt
Jack Keulers weet waarover hij praat. Voordat hij veertien jaar geleden startte als docent aan de Fontys International Business School werkte hij twintig jaar in het bedrijfsleven en vervulde de meest uiteenlopende functies. Zo was hij plant manager, maar hield zich ook bezig met onder meer kwaliteitszorg en logistiek. Sinds kort is hij voor Fontys Venlo het centrale aanspreekpunt voor bedrijven. ‘Mijn taak is de link met bedrijven, non-profitorganisaties en overheden te versterken. Dat betekent dat bedrijven contact met mij kunnen opnemen en ik uitzoek in welke vorm we een bijdrage kunnen leveren aan een bepaald vraagstuk.’

Keulers merkt dat bedrijven vaak denken dat Fontys alleen stages en betaalde opdrachten verzorgt. ‘Het is veel breder. We creëren maatwerk, afgestemd op de vraag. Heb je de frisse blik van een groep tweedejaarsstudenten nodig? Of past een afstudeeropdracht beter? We beschikken als hogeschool over een aantal van de beste databases ter wereld, waar onze studenten gratis gebruik van maken. We leren de studenten ook deskresearch te doen, zo lezen ze rapporten van McKinsey en PricewaterhouseCoopers. We kunnen zelfs kijken naar subsidiemogelijkheden om onderzoek te financieren. En als een vraag niet bij ons past, verwijs ik door naar een andere instelling.’

Data, ervaring en netwerk
Bovendien begeleiden de docenten de opdrachten, waardoor bedrijven relatief weinig tijd kwijt zijn aan de projecten. ‘Zij hebben bovendien veel ervaring. Als een student tijdens een onderzoek ergens tegenaan loopt, hebben docenten vaak iets soortgelijks al eens meegemaakt. Daardoor kunnen we snel schakelen.’

Een ander interessant aspect: Fontys Venlo heeft niet alleen een sterke focus op de Euregio, maar is ook internationaal georiënteerd. ‘We hebben een gigantisch netwerk van 150 internationale partners in de vorm van universiteiten en hogescholen. Stel, je hebt een exporterend bedrijf en je wil de markt in Roemenië verkennen, dan hebben we daar contacten. Wil je Kazachstan ontdekken? Wij sturen een mailtje en leggen contact.’

Thema’s
Ook de banden met overheden zijn waardevol. ‘Onze studenten hebben onlangs uitgezocht hoe in versketens de eenwegverpakkingen zoals plastic teruggedrongen kunnen worden. Wat als je voor groenten zoiets kunt verzinnen als voor bier, waarbij de krat en fles worden hergebruikt? We zijn nu met supermarkten pilots aan het opstarten. Dat is niet eenvoudig. De conclusie is dat er een krachtige stimulans vanuit de overheid voor nodig is, anders gaat het vervangen van plastic door kratten niet plaatsvinden.’

Keulers hoopt dat bedrijven die een vraag hebben niet schromen contact op te nemen. ‘Zeker ook kleinere bedrijven. We willen graag voor hen aan de slag met thema’s waar ze zich nu misschien nog niet mee bezighouden, maar die wel belangrijk worden in de toekomst. Denk aan internet of things, servitization, maar ook een socialmediastrategie. Laat je verrassen door onze studenten.’

Wil je ook de meerwaarde van Fontys Venlo ontdekken? Neem contact op met manager business relations Jack Keulers via business-relations-fibs@fontys.nl of 0651194458.

www.fontys.nl