Content is en blijft een van de belangrijkste pijlers in SEO. Het is dus van essentieel belang om goede content te schrijven om jouw website goed vindbaar te maken. Gebruik maken van belangrijke zoekwoorden in de content mag dan ook niet vergeten worden, om jouw pagina zo optimaal mogelijk in te richten en zo veel mogelijk bezoekers te krijgen. Maar hoe kies je de juiste zoekwoorden voor SEO zodat jouw website bovenaan in Google komt? Wij vertellen het je, dus lees snel door!

Wat wil je met jouw website bereiken?
Om te beginnen is het belangrijk om het doel van je website te bepalen. Bijvoorbeeld, ‘het doel van mijn website is om zo veel mogelijk dames schoenen te verkopen’. Dit doel geeft een duidelijke richting aan jouw content en dus ook aan het gebruik van jouw zoekwoorden. Met dit doel in gedachten kun je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren.

Zoekwoorden onderzoek
Met een zoekwoorden onderzoek ga je op onderzoek uit, met behulp van keyword tools, naar welke zoekwoorden passen binnen jouw onderwerp. Bijvoorbeeld, dames sneakers, dames laarzen, hakken enzovoorts. Ook is het heel belangrijk dat je goed kijkt naar welke zoekwoorden hoge zoekvolumes hebben om optimaal te kunnen profiteren van juiste zoekwoorden in jouw content. Daarnaast kun je niet zomaar alle zoekwoorden klakkeloos overnemen uit keyword tools, maar moet je goed selectief blijven kijken of deze zoekwoorden aansluiten bij wat jouw website verkoopt of aanbied.

Verder kan het ook helpen om te kijken wat belangrijke concurrenten doen met hun content. Welke zoekwoorden gebruiken zij en ranken zij hiermee op de eerste pagina? Zo ja, dan zijn dit handige zoekwoorden om mee te nemen in jouw content, mits het aansluit bij jouw aanbod.

Zoekwoord variatie, longtail zoekwoorden en koopintentie
Als je je hoofdtermen hebt gevonden, is het van belang om ook veel variatie en synoniemen te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de content op jouw website niet te over geoptimaliseerd overkomt en makkelijker leesbaar is. Ook is het gebruik van longtail zoekwoorden belangrijk. Longtail zoekwoorden zijn, zoals de naam al weggeeft, langere zoekwoorden of zelfs korte zinnen die specifieker zijn dan de hoofdzoektermen. Je kunt dan denken aan zoekwoorden zoals ‘lage rode dames sneakers’.

Longtail zoekwoorden hebben lagere zoekvolumes maar hebben vaak een hogere conversiewaarde omdat het beter aansluit bij de vraag van de bezoeker. Ook zit er minder concurrentie op longtail zoekwoorden. Daarom kan je je dus voorstellen dat het zeker de moeite waard is om gebruik te maken van longtail zoekwoorden in jouw content.

Als laatste is het interessant om zoekwoorden te combineren met woorden zoals ‘kopen’ en ‘online bestellen’. De zoekintentie van de bezoeker geeft hier namelijk al weg dat ze opzoek zijn om iets te kopen of te bestellen. Daarnaast zit vaak op zoekwoorden in combinatie met bijvoorbeeld ‘kopen’ mooie zoekvolumes.

Met deze handige tips kun je goede SEO-approved zoekwoorden in je content verwerken, om zo jouw website hoger in Google te krijgen!