BIZ-bestuursleden Jeroen Senders en Adri Gaakeer. Fotografie: Irene van Wel

Vijf jaar geleden stemden de ondernemers van de Weerter binnenstad voor de oprichting van een Bedrijven Investeringszone (BIZ). Dit leidde direct tot resultaat: het gezamenlijk investeren in evenementen, campagnes en sfeervolle aankleding zorgde voor een hoger bezoekersniveau. Nu het coronavirus een moeilijke periode heeft veroorzaakt, is het extra belangrijk dat ondernemers verenigd blijven en samen de schouders eronder zetten om straks sterker uit de strijd te komen.

Door Wesley Hegge

Uit de boxen in de binnenstad klinkt vrolijke muziek. In de zomer sieren bloeiende planten de winkelstraten op, in de winter is er sfeervolle feestverlichting. Dankzij de inzet van de BIZ Ondernemers Binnenstad zijn de winkelstraten van Weert er de afgelopen jaren qua sfeer en gezelligheid flink op vooruitgegaan. ‘De doelstelling was om meer beleving in de binnenstad te krijgen’, zegt Jeroen Senders, eigenaar van Foto Weert en BIZ-bestuurslid. ‘Dat is gelukt, daar bestaat geen twijfel over.’

Fundament gelegd
Bij de vorige draagvlakmeting in 2016 stemde een ruime meerderheid van de ondernemers voor het oprichten van een BIZ. Senders: ‘De ondernemers zien in dat je georganiseerd moet zijn. Alle ondernemers betalen mee, we bepalen zelf waar het geld aan besteed wordt en iedereen profiteert. Met een relatief kleine bijdrage halen we in totaal circa 85.000 euro op. De bijdrage is grofweg gelijk aan wat je betaalt voor het plaatsen van een advertentie in een regionaal weekblad. Maar het mooie is dat die advertentie het veelvoudige oplevert in de vorm van een gezamenlijke campagne, zoals de Plus van Weert.’

Terugkijkend op de afgelopen jaren is het bestuur best trots op wat de BIZ voor elkaar gebokst heeft. ‘Het evenementenaanbod is verruimd’, zegt Adri Gaakeer, mede-eigenaar van de Bruna en BIZ-bestuurslid. ‘Doordat we bovendien actief mensen hebben weten te bereiken via verschillende kanalen zijn de bezoekersaantallen fors gestegen in 2018 en 2019.’ Senders vult aan: ‘We hadden het goed op de kaart staan. Onze laatste jaarbijeenkomst kon rekenen op een opkomst van zo’n honderd ondernemers. Toen het fundament gelegd was en de ondernemers met veel enthousiasme klaarstonden om door te pakken, kwam helaas corona.’

Doorpakken
Op dit moment zitten veel ondernemers in een moeilijke periode. Senders: ‘Ondernemen is niet of nauwelijks meer mogelijk. Juist in deze periode is het belangrijk om te stemmen voor een verlenging van de BIZ. Gezamenlijk investeren en verenigd blijven is een must om op termijn sterker uit de strijd te komen. We moeten blijven investeren in een sterker en bruisend centrum.’

Het bestuur is hoopvol over de toekomst. Gaakeer: ‘Er zijn nieuwe winkels bijgekomen en de Muntpassage is volledig vernieuwd. Ondanks de moeilijke tijd wordt er op diverse plekken geïnvesteerd in de binnenstad. We plukken de vruchten van wat de afgelopen jaren mede door de BIZ is opgebouwd.’

Ook Senders ziet veel positieve ontwikkelingen. ‘Neem de nieuwe Xenos-winkel aan de Nieuwe Markt. Of de horecaondernemers van De Umbelder die een lunchroom starten. Maar ook een pand aan de Markt dat momenteel tot boutiquehotel wordt verbouwd, de nieuwe delicatessenzaak Puur of de Intertoys die weer terug is. Leegstaande panden krijgen invulling. Zo komt in het pand van Score een modewinkel, in de Stationsstraat een lingeriezaak en ga zo maar door. Ja, er gaan zaken weg, maar er komt ook veel voor terug.’ Hij benadrukt dat een grote retailketen als H&M niet voor niets in Weert investeert. ‘Er is vertrouwen in de kracht van de binnenstad.’

Verlengen BIZ
De doelstelling van de BIZ is het uitbouwen van bestaande initiatieven. Senders: ‘De Plus van Weert was vorig jaar ons grootste speerpunt. Vanwege de zomer richtte de campagne zich vooral op vakantiegangers. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen. We willen uitzoeken hoe we de campagne in de toekomst verder gaan oppakken.’

Gaakeer vat het samen: ‘De doelstelling voor de volgende vijf jaar is blijven investeren in de totaalbeleving van de binnenstad, als centrumstad en toeristische stad voor de regio. Met een gevarieerd aanbod aan winkels, horeca en cultuur, waar oprechte gastvrijheid en voelbare gezelligheid elkaar omarmen. Waar altijd iets verrassends te doen is. Kortom, een centrum waar ondernemers, bewoners en de gemeente Weert trots op kunnen zijn.’

Het is aan de ondernemers om daar gestalte aan te geven. Senders: ‘Hoewel bijeenkomsten nog niet mogelijk zijn, gaat het bestuur de komende tijd straatgesprekken voeren met ondernemers. We willen weten wat er leeft, wat de verbeterpunten zijn. Zo komen we tot een meerjarenplan waar de ondernemers achter kunnen staan en gezamenlijk de schouders onder willen zetten om het fundament dat gelegd is een knallend vervolg te geven.’