Wapperend aan masten, staand op bureaus en afgebeeld op websites. Op steeds meer plekken verschijnen de rode vlaggen van het ‘Land van de Makers’. De branding campagne zet de Noord-Limburgse maakindustrie op de kaart. Het aantrekken van talent en meer samenwerking tussen bedrijven onderling begint namelijk met zichtbaarheid. Van groot tot klein, als alle maakbedrijven een vlag planten, weet de regio vanzelf de aandacht op zich te richten.

De campagne werd in december afgetrapt met een webinar. Kartrekkers spraken daar over de noodzaak om nu actie te ondernemen. Jan Houwen, voorzitter van Techno Valley, een samenwerkingsverband van maakbedrijven in de regio, is blij met de stevige campagne die wordt uitgerold. ‘Als Techno Valley hebben we dezelfde doelstelling en we zien het Land van de Makers als de branding campagne om die te bereiken. We moeten het van de daken schreeuwen dat hier de mooiste maakindustrie van Nederland ligt.’

Canon Production Printing
Verschillende bedrijven hebben zich aangesloten bij het Land van de Makers. Als grootste maakbedrijf in Noord-Limburg vindt Canon Production Printing het belangrijk om mede de

Dick Moerkens Canon Production Printing

 

kar te trekken. Zo’n duizend medewerkers ontwikkelen, produceren en distribueren professionele business-to-business printing equipment. Dick Moerkens, senior vicepresident Manufacturing & Logistics: ‘Je zou je kunnen afvragen: waarom is de regio zo belangrijk voor een internationaal opererend bedrijf? Brainport Eindhoven is nu wereldberoemd, dat is niet in één nacht gebeurd. ASML en Philips zijn onderdeel van Brainport, omdat ze het belang inzien van regionale samenwerking. Dat zien wij ook, want het zorgt ervoor dat je bij mensen op het netvlies komt en zo een toestroom naar de regio kunt faciliteren.’

Rotterdam van het zuiden. Zo wordt Noord-Limburg vanwege de harde, noeste werkers weleens getypeerd. Alleen mist men hier de bravoure om dat te uiten. Moerkens: ‘Bescheidenheid hoort ook bij de regio. We zullen een stap moeten zetten om te laten zien wat we doen en kunnen. Dat je hier niet alleen een prachtige carrière kunt opbouwen, maar ook betaalbaar kunt wonen in een mooie omgeving.’

Ruud Rouleaux Eigenaar van ColorFabb

ColorFabb
Het in 2013 opgerichte ColorFabb heeft zich ook aangesloten. De drijvende kracht achter ColorFabb is het continu ontwikkelen van functionele en innovatieve kunststoffen voor de 3D-printing sector en maakindustrie. Met dertig fte behoort het tot de kleine ondernemingen, zoals de regio Noord-Limburg die zoveel kent. ‘Als het gaat om medewerkers is het in onze branche niet altijd even eenvoudig om de juiste match en mindset te sourcen’, zegt eigenaar Ruud Rouleaux. ‘Ik vind het echter belangrijk dat we de maakindustrie in Noord-Limburg zichtbaar maken richting de markt, maar ook naar elkaar toe.’

Rouleaux hoopt dat meer kleinere bedrijven zich aansluiten. ‘Kleinere ondernemingen zijn specialisten binnen hun vakgebied met dikwijls unieke competenties, producten en bijbehorende kennisdragers. Het is belangrijk dat deze bedrijven meer met elkaar in contact treden, synergieën gaan benutten en daardoor succesvoller zijn.’ Ketensamenwerking is voor ColorFabb een prioriteit om de juiste producten te kunnen ontwikkelen. ‘Toegang tot nieuwe productieketens om te leren en samen te kunnen ontwikkelen is onze wens. Daar ligt onze kracht. We hopen dit met het Land van de Makers te kunnen realiseren.’

Sluit je aan
Valt jouw bedrijf ook onder de vlag van het Land van de Makers? Sluit je dan aan! Neem bij vragen aan de initiatiefnemers van het Land van de Makers contact op via info@landvandemakers.nl of kijk op de website www.landvandemakers.nl