Op het grote scherm achter het podium verschijnen de gezichten van mensen die zich kriskras door de regio bevinden. Vanaf verschillende locaties geven ze een korte samenvatting over wat ze daarvoor in hun digitale werkgroep hebben besproken. Wanneer het nodig is, komen er sheets in beeld ter verduidelijking.

Het had wel iets weg van het Eurovisie Songfestival. De doordachte opzet, vlekkeloze techniek en strakke regie maakten van de eerste digitale ledenbijeenkomst van Ondernemend Venlo (OV) een ware belevenis. De topkwaliteit die we inmiddels van OV gewend zijn. Niettemin: complimenten, uiteraard ook aan de medewerkers van De Maaspoort die de webinar mede mogelijk hebben gemaakt.

Een jaar zitten we nu met de corona-ellende te kijken. Vrijwel direct paste het bedrijfsleven zich aan. Als redacteur was ik niet anders gewend of ik ging in bijna alle gevallen naar bedrijven, organisaties en mensen toe om interviews af te nemen. Logisch toch? ‘Dat praat makkelijker, dan kun je meteen zien hoe het er hier uitziet en krijg je een goed beeld.’

Dat ging een jaar geleden plotsklaps over op bellen, waarna men overschakelde op videobellen. In de zomer werden fysieke ontmoetingen weer mogelijk. Wat daarna gebeurde, het afgelopen half jaar dus, is eigenlijk een mix van bellen, videobellen en fysieke ontmoetingen.

Bij de gesprekken die plaatsvinden in de vorm van videobellen is het natuurlijk lastig om sfeervolle beschrijvingen van een omgeving neer te pennen. Maar ach, zolang de hoofdzaken op papier komen, gaat het prima. Het scheelt ook weer een heleboel tijd en CO2- uitstoot.

De webinar viel trouwens niet alleen bij mij in de smaak. Van alle respondenten beoordeelde 63 procent de webinar als ‘goed’ en 37 procent zelfs als ‘uitstekend’. Een prima score. Douze points!

Wesley Hegge
Hoofdredacteur O.Venlo

w.hegge@art-is.nl