v.l.n.r. Willem Jan Strijbosch (directielid)¸ Rick Zeelen (ceo) en Herman de Boer (cfo) van Vermaat Groep. Douwe Snel (directeur franchise & real estate), Colette Cloosterman-van Eerd (cco) en Ton van Veen (cfo) van Jumbo.

VECHEL | NEDERWEERT – Jumbo Groep Holding en horeca-en cateringspecialist Vermaat Groep gaan samen het La Place-restaurantconcept verder door ontwikkelen. Jumbo blijft eigenaar van het La Place-merk, zes eigen restaurants, vier stationslocaties en de (inter)nationale franchiserelaties. Vermaat neemt de medewerkers, de activa en exploitatie van de overige 44 La Place restaurants van Jumbo over. In Nederweert is een vestiging van La Place restaurant.

Door deze samenwerking kan Jumbo zich verder focussen op de uitbreidingsplannen van de gemaksformule La Place Express en de uitrol van La Place-producten binnen Jumbo Supermarkten. Vermaat bouwt door de beoogde strategische samenwerking verder aan haar positie op de Nederlandse horecamarkt.

Colette Cloosterman-van Eerd, CCO van Jumbo: “Met Vermaat als sterke samenwerkingspartner aan boord ziet de toekomst van La Place in Nederland er rooskleurig uit. In het uitzonderlijke jaar 2020, waarin we onze restaurants voor een groot deel gesloten moesten houden, hebben we op verschillende fronten gekeken naar verbeteringen en vernieuwingen waarmee we sterker uit de coronacrisis kunnen komen. Niet alleen zijn we gekomen met aanpassingen van ons restaurantconcept die beter aansluiten bij deze tijd. Ook hebben we mogelijke samenwerkingsverbanden onderzocht die de restaurants operationeel kunnen versterken. De voorgenomen strategische samenwerking met Vermaat beschouwen we als een schot in de roos voor een gezonde en succesvolle toekomst.”

Omzet La Place daalt van 165 naar 50 miljoen
Supermarktketen Jumbo heeft in 2020 een consumentenomzet gedraaid van 9,68 miljard euro. Dat is een stijging van vijftien procent ten opzichte van vorig jaar. Dochterformule La Place blijft steken op een omzet van vijftig miljoen euro, waar dat in 2019 nog 165 miljoen euro was, zo blijkt uit de jaarcijfers. De tegenvallende resultaten van het restaurantconcept komen mede door de verplichte sluitingen van de horeca. De totale omzet van Jumbo Group Holding (inclusief La Place) komt uit op 9,73 miljard euro. De grootste toename is te zien bij de online-omzet, die stijgt met vijftig procent en komt daarmee boven de vijfhonderd miljoen euro uit.

Rick Zeelen, CEO Vermaat Groep: “De lange termijn strategie die we hebben ingezet, is om sterk te groeien in binnen en buitenland. De coronaperiode is niet gemakkelijk geweest voor Vermaat en onze medewerkers, maar we hebben dit lange termijn doel nooit uit het oog verloren. We zijn blijven door investeren in nieuwe concepten en nieuwe markten. Zo maken al een tijdje twee La Place restaurants (Designer Outlet Roosendaal & Eindhoven Airport) deel uit van het aanbod van Vermaat. De verbreding van de samenwerking met Jumbo en La Place is hierop een logisch vervolg dat perfect past in onze strategie.” Bij de Vermaat werken de broers Pieter (sales director) en Richard Munten (general manager Vermaat Eindhoven AirPort) uit Weert.

Medewerkers
De plannen zijn voorgelegd aan de COR van Jumbo en de OR van La Place; de OR van Vermaat heeft al positief advies uitgebracht. Onder voorbehoud van een positief advies door de medezeggenschap van Jumbo en La Place en na goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal de samenwerking per 1 april 2021 van start gaan. Op dat moment zal Jumbo alle 44 La Place restaurants overdragen aan Vermaat. Tevens gaan circa 1300 medewerkers van deze restaurants over naar Vermaat en behouden hun huidige arbeidsvoorwaarden. Ook gaat een deel van de medewerkers op het La Place Servicekantoor over naar Vermaat.