Algemeen directeur Rob Meulendijks Fotografie: Irene van Wel

Noord-Limburg kleurt langzaam rood. Steeds meer bedrijven en gemeenten ontdekken de meerwaarde van de totaaloplossingen op het gebied van afvalmanagement. Door de nieuwste technologieën te combineren met persoonlijke aandacht weet Van Kaathoven voor klanten kosten te minimaliseren. Want afval is geen troep, maar een bron van nieuwe grondstoffen en economische mogelijkheden.

Door Wesley Hegge

In het straatbeeld kom je de duurzame, rood-zwarte voertuigen meer en meer tegen. Met een werkgebied dat bestaat uit heel Zuidoost-Nederland krijgt Van Kaathoven namelijk ook in Venlo en omgeving de kans te laten zien wat de toegevoegde waarde is van op maat gemaakte afvaloplossingen.

Maatwerk
Zoals bij het distributiecentrum van Michael Kors in Venlo. “In een magazijn van 100.000 vierkante meter mogen wij de gehele dienstverlening verzorgen”, zegt algemeen directeur Rob Meulendijks. “Naast het reguliere inzamelen van afval verzorgen we ook de productvernietiging. In warehouses komt het vaak voor dat partijen goederen uit de markt moeten worden gehaald, omdat ze bijvoorbeeld afgekeurd zijn of uit het assortiment worden gehaald. Bij het vernietigen van die producten zorgen we ervoor dat de grondstoffen worden teruggewonnen.”

Deze duurzame blik van kijken naar afval staat centraal bij Van Kaathoven. “Wat anderen zien als vuilnis, troep en puin zien wij als bron van nieuwe materialen. Uiteindelijk draait het erom dat we de aarde beter achterlaten voor de generaties na ons. Dat gaat bij ons gepaard met financiële voordelen voor de klant.”

Het begint allemaal met het in kaart brengen van een bedrijfssituatie. “Hoe organiseer je processen zo efficiënt mogelijk, op welke manier kun je het beste afval scheiden en hoe zorg je ervoor dat de productie door kan gaan zonder dat medewerkers te veel tijd kwijt zijn met afval. Door met behulp van slimme processen de efficiëntie te vergroten en grondstoffen terug te winnen leidt deze aanpak in bijna alle gevallen tot een gunstiger financieel resultaat.”

Voor alle bedrijven De totaaloplossing rust op drie pijlers: afvalbeheer, afvalinzameling en afvalverwerking. Meulendijks benadrukt dat de klanten niet alleen grote logistieke dienstverleners zijn. “Van de bakker en de slager op de hoek tot grote industrieën en alles wat daartussen zit. Voor een aantal gemeenten halen we afval huis-aan-huis op. Iedereen die te maken heeft met afvalstoffen bieden we oplossingen. We streven naar duurzame klantrelaties, waarbij de klant zich echt als klant behandeld voelt. We zijn een familiebedrijf en benaderen de klant als zodanig. Als je belt, krijg je geen automatische klantenservice aan de lijn maar een medewerker die op de hoogte is van de specifieke situatie.”

Bij Van Kaathoven komen persoonlijke aandacht en de nieuwste technologieën samen. Nagenoeg de gehele vloot bestaat uit Euro VI-wagens: zeer duurzame, energiezuinige voertuigen. Binnenkort wordt een volledig elektrisch aangedreven truck in gebruik genomen. Ook wil Van Kaathoven investeren, als eerste Nederlandse afvaldienstverlener, in een vernieuwend ERP-systeem. “Dat levert waardevolle, realtime informatie op waardoor we processen verder kunnen optimaliseren. De tijd die we besparen, gaan we gebruiken om de klant nog meer aandacht te geven.”

Maatschappelijk betrokken
Meulendijks stelt dat duurzaam ondernemen ook tot uiting komt in de maatschappelijke betrokkenheid. “Dat gebeurt op diverse vlakken. Wij werken samen met diverse sociale werkvoorzieningen. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geven we een kans om weer terug te keren in het arbeidsproces. Maar we sponsoren bijvoorbeeld ook lokale initiatieven en sportclubs.”

Langzaam maar zeker verovert Van Kaathoven zijn plek in Noord-Limburg. De ambitie is om de omzet de komende jaren te verdubbelen. “Dat willen we bereiken door te groeien binnen ons werkgebied. Daarmee willen we schaalvoordelen creëren, zodat we nog beter in staat zijn om de combinatie van nieuwe techniek en een hoog serviceniveau aan te kunnen blijven bieden aan de klanten.”