‘Problemen zijn er om op te lossen’

Het motto van horecaondernemer René Jeurgens

WEERT – Inwoners, ondernemers en verenigingen: de coronacrisis raakt de samenleving in het hart. Vandaag: René Jeurgens, eigenaar van de restaurants Denver en Colorado Spiesz aan het Bassin in Weert.

Zelfs een rasoptimist als René Jeurgens zakt de moed wel eens in de schoenen. 15 maart 2020 was ook voor deze horecaondernemer een zwarte dag. Die middag hoorde hij dat hij zijn steak- en hamburgerrestaurant Denver aan het Bassin op last van het kabinet per direct moest sluiten en werd hij genoodzaakt om twee andere horecadromen uit te stellen. “Het tapasrestaurant ernaast, Barco, was ik op dat moment aan het verbouwen tot een nieuw vlees- en vegetarisch restaurant: Colorada Spiesz. Daarnaast voerde ik met de gemeente Weert vergevorderde gesprekken over de opening van een pop-up-zaak langs het kanaal. Ongedwongen borrelen met een hapje erbij. Dat plan staat nu in de ijskast.”

Verstandige keuzes
René heeft de prettige eigenschap dat hij tegenslag snel verwerkt en ombuigt naar nieuwe kansen. Nadat de eerste emoties waren bedaard, schakelde de Brabander direct over naar de volgende versnelling. “Aan het probleem zelf hoef je niks te doen. Dat is er, daar heb je geen invloed op, dat kun je loslaten. Zo ontstaat er ruimte om in oplossingen te gaan denken. Problemen oplossen betekent voor mij: de zaken goed regelen voor mijn personeel, duidelijke afspraken met mijn huurbaas en leveranciers en…. een overlevingsplan maken.”

Verstandige keuzes uit het verleden helpen René om in moeilijke crisis het hoofd boven water te houden. “Mijn vijf vaste medewerkers en 25 oproepkrachten zijn in dienst bij een payrollbedrijf waarmee ik een uitstekende relatie heb. Het personeel wordt doorbetaald zonder dat ik gebruik hoef te maken van de NOW-regeling van de overheid. Verder heb ik direct de huurbaas en mijn hoofdleverancier gebeld. Het eerste wat ze tegen mij zeiden: maak je geen zorgen, we komen hier samen wel uit. Ook met hen onderhoud ik een goede relatie. Ik heb geen betalingsachterstand, betaal altijd direct mijn rekeningen. Ook dat draagt natuurlijk bij aan een goede verstandhouding en wederzijds begrip.”

Om toch inkomsten te genereren, lanceerde hij samen met zijn leverancier een take away-concept voor zijn restaurant. “Oftewel: de vertrouwde kwaliteit en beleving van Denver aan huis. In de tussentijd hebben we Barco omgebouwd tot Colorado Spiesz.”

Maximale gastvrijheid
Sinds 4 juni zijn beide restaurants geopend, rekening houdend met de coronamaatregelen. “De heropening was misschien nog wel spannender dan de sluiting. Als ondernemer ben ik gewend om vrijuit te denken en zelf mijn beslissingen te nemen. Met alle regels en beperkingen die nu gelden, kan ik natuurlijk nooit de omzet draaien die ik gewend was.

Aan de andere kant wil ik geen concessies doen aan de kwaliteit en beleving. Ik wil niet dat mijn restaurant verandert in een crime scene met afzetlint en cirkels op de grond.”

Bijna 30 jaar geleden zette René zijn eerste schreden in de horeca. In de lunchroom van zijn ouders in Valkenswaard legde hij zijn eerste gasten in de watten. “De horeca zit in mijn bloed. Ook al mogen we onze gasten bij binnenkomst geen hand of schouderklopje meer geven, we gaan ze wel een gezellige en onbezorgde avond bezorgen. Maximale gastvrijheid binnen de regels die er zijn.”

In deze serie laten we zien hoe klanten van Rabobank Weerterland en Cranendonck de economische storm trotseren. Hoe vindingrijk en weerbaar zij zijn en welke keuzes ze maken om zakelijk en privé het hoofd boven water te houden.