Welke boodschap wil je graag overbrengen op jouw (potentiële) klanten? Voor welke huisstijl kies je en op welke manier wil je graag werken aan de branding van jouw bedrijf? Branding staat voor de algehele uitstraling die je door middel van onder andere de website van jouw business, de missie en visie, visitekaartjes en flyers, maar ook het logo communiceert. Branding heeft invloed op online- en offline uitingen; je kiest bewust de huisstijl, tone of voice van de teksten en meer. Op deze drie toegankelijke manieren kun je werken aan de branding van jouw bedrijf. 

De zichtbaarheid vergroten met de post
Er zijn uiteenlopende manieren om de branding van jouw bedrijf te verbeteren. Door een goede huisstijl te kiezen die aansluit bij de boodschap van de onderneming, kun je de stijl doorvoeren in verschillende uitingen. Heb je bijvoorbeeld een webshop met fysieke producten, dan is het extra interessant om bedrukte enveloppen te maken waar je de producten in kunt plaatsen voor verzending. Deze enveloppen kun je personaliseren en zelfs de postzegel kun je in de huisstijl opmaken. Zo creëer je een geheel waardoor het ook meteen zorgt voor herkenbaarheid voor jouw klanten. Voor grotere producten kun je brievenbusdoosjes bestellen. Deze kun je voordelig inkopen en zijn stevig, maar ook praktisch. Wist je dat je zelfs brievenbusdozen kunt bestellen in de kleur die aansluit bij jouw logo?

De website optimaliseren
De website van jouw bedrijf vormt een belangrijk onderdeel van jouw online visitekaartje. Net als de bijbehorende social media kanalen, is het van belang om de site up to date te houden. Zo maak je de online omgeving interessant voor jouw klanten en bevorder je meteen de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw onderneming in zoekmachines. De website kun je optimaliseren door onder andere regelmatig nieuwe content te plaatsen, SEO-proof webteksten te publiceren, de snelheid van de site te verbeteren en het design te vernieuwen conform jouw huisstijl. Op deze manier kun je jouw boodschap versterken en blijft jouw site relevant voor jouw (potentiële) klanten.

Social media om jouw boodschap te versterken
Naast het onderhouden van de website, is het ook mogelijk om bepaalde social media kanalen in te zetten waar jouw doelgroep te vinden is. Social media kan hartstikke handig zijn, mits je het gekozen kanaal op de juiste manier inzet. Bedenk van te voren waarom je kiest voor bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Twitter of YouTube en welke content relevant kan zijn om te communiceren. Ook is het fijn om een doel te koppelen aan het kanaal, zodat je kunt monitoren of de realiteit overeenkomt met wat je in gedachten had te bereiken. Door alvast na te denken over de uitstraling, boodschap en het doel van de content geniet je meteen van een inspiratieboost om het kanaal op passende wijze te vullen. Denk daarbij aan beeld én tekst. Richt de pijlen van jouw bedrijf dus niet meteen op alle mogelijke social media kanalen die er zijn (dit kost relatief veel tijd en werkt niet efficiënt), maar creëer focus en ontdek per kanaal of de werkwijze en resultaten aansluiten bij jouw doelstelling. Ook dit is een vorm van bewust de branding kiezen voor het bedrijf en de bijbehorende activiteiten.