Erik Gipmans, mededirecteur van Gipmans Planten en Bart van Heugten, accountmanager Food & Agri bij de Rabobank in Limburg.

In heel Limburg dragen ondernemers in samenwerking met de Rabobank bij aan een betere, duurzame wereld. Samen geven wij invulling aan het motto ‘Growing a better world together’. Gipmans Planten in Venlo is een van koplopers in Limburg die dit motto ook letterlijk uitdraagt. Dit ‘opkweekbedrijf’ werkt aan de opdracht om op een duurzame, biologische manier sterke groenten- en kruidenplanten te telen met een minimaal gebruik van energie, meststoff en en water.

Gipmans Planten is een innovatief familiebedrijf. Al snel na zijn oprichting in 1971 door Sjef (1e generatie) en de twee zoons Henk en Wim Gipmans (2e generatie), ontwikkelde de ‘opkweker’ zich tot een grote speler als het gaat om de teelt van ‘koude planten’ (sla, prei, kool, etc.), die buiten in de volle grond gekweekt worden, ‘warme planten’ (tomaat, paprika, komkommer, aubergine etc.), die in kassen groeien, en kruiden. Onder de vlag van de 3e generatie is het assortiment uitgebreid met de teelt van ‘kruidenplanten’.

Voor verdere ontwikkeling en innovatie van de teelt van koude planten ging Gipmans dit jaar een intensieve samenwerking aan met de op een steenworp afstand gelegen Schreurs Plantenkwekerij in Sevenum. Samen vormen de twee partners de op één na grootste teler van ons land. Enkele cijfers: de Gipmans Groep kweekt op een oppervlakte van circa 88 voetbalvelden meer dan 900.000.000 planten per jaar, die hun weg vinden naar 1.000 klanten in vrijwel heel Europa. Er werken 185 mensen, en nog eens zoveel flexibele arbeidskrachten in de piekmaanden november en december, en maart t/m juni. Tegen het decor van deze groei is de focus bij Gipmans gericht op energievriendelijke en duurzame teelt.  Door een combinatie van innovatieve maatregelen is het energieverbruik aanzienlijk gedaald. Ook maakt de kwekerij maximaal (her)gebruik van water.

Doing Well by Doing Good
Erik Gipmans is een van de drie Gipmans-directeuren uit de 3e generatie van het familiebedrijf. Hij werkt samen met zijn broer en neef. Zijn vader en oom zijn ook nog nauw betrokken en de jeugd uit de 4e generatie maakt kennis met het bedrijf via vakantiewerk. “Ondanks de mooie groei die Gipmans doormaakt, is groei niet de belangrijkste drive”, vertelt Erik. “Ons motto is ‘Doing Well by Doing Good’. Wij willen niet méér maar juist meerwaarde creëren. Dat betekent dat wij onze planten duurzaam, liefst 100% biologisch – met respect voor mens, plant en milieu – willen produceren, om onze impact op de omgeving te verkleinen. Voor deze verduurzaming onderzoeken wij in een constant proces hoe wij onze gewassen met een minimaal gebruik van energie, water en meststoffen sterk en weerbaar kunnen laten groeien. Deze zoektocht resulteerde onder andere in een innovatieve teeltmethode voor sla op water.

Na de eerste proefopstelling vijf jaar geleden werd duidelijk dat deze methode schoner, energievriendelijker en sterke, gezonde planten oplevert. Een succes dus! Een partner van ons heeft de methode van ons overgenomen en kweekt nu sla op 7 ha water. In de tussentijd staan wij niet stil. Om ons energieverbruik verder terug te dringen verlichten we onze kassen met LED. We hebben onze eigen slateelt volledig gerobotiseerd. In samenwerking met Koppert Biological Systems in Delft werken we aan de ontwikkeling van plantversterkers; natuurlijke toevoegingen die planten weerbaar maken tegen schimmels en ziektes. En we werken aan een proef met daglichtloos telen. Die stap gaat net als de teelt op water voor een grote verandering zorgen, want als je niet afhankelijk bent van daglicht kun je planmatiger, op afroep en minder seizoensafhankelijk telen. Je bent dan ook minder gebonden aan een locatie en zou velden kunnen aanleggen in de buurt van duurzame stroombronnen én de afzetmarkt. Daarmee combineer je het beste uit twee werelden. Maar niet alleen op het gebied van mens en milieu zien wij uitdagingen.

Wij investeren fors in de optimalisatie van onze bedrijfsprocessen en services. Wij werken er actief aan om ons bedrijf aantrekkelijk te houden voor jong talent. Er liggen altijd uitdagingen op het gebied van nieuwe producten en nieuwe markten. En ook het reilen en zeilen van een familiebedrijf kent zo zijn uitdagingen. De Rabobank is vanaf dag één in 1971 een van onze sparringpartners. Ga je op de T-splitsing links- of rechtsaf? En waarom? Wij vinden het fijn om hierover met een deskundige partner te overleggen. Over zaken als een generatiewisseling, de uitkoop van een aandeelhouder of de integratie van twee bedrijven praat je nu eenmaal niet zo snel met andere relaties of leveranciers. Hetzelfde geldt voor innovaties die bepalend zijn voor je concurrentiepositie in de markt. In de Rabobank hebben we een partner die bij dergelijke complexe processen met ons meedenkt, ons daarin ook faciliteert en door de jaren heen heel flexibel met ons meebeweegt. Dat is erg waardevol.”

Growing a better world together
Bart van Heugten is accountmanager Food & Agri bij de Rabobank kring Limburg. “Gipmans is een innovatieve kweker. Fanatiek, open en transparant werken zij aan hun ambities om hun ecologische footprint te verkleinen. Als je kijkt naar de ontwikkelingen die er aan gaan komen in de Food & Agrisector en vooral het tempo waarop bedrijven moeten inspelen op ontwikkelingen, zal de druk op de ondernemers in deze sector alleen maar toenemen. Dan is het belangrijk dat je allereerst een goede relatie hebt met je bank én dat die bank flexibel mee kan bewegen met de ontwikkelingen. In de samenwerking met Gipmans weten we precies wat we aan elkaar hebben.

Als het om innovaties gaat is mijn inbreng beperkt. Bij Gipmans zitten ze zelf bovenop de materie en het bedrijf speelt al jaren in de voorhoede van de innovaties; ik leer eerder van hen dan zij van mij. Als het nodig is, breng ik hen wel in contact met onze specialisten van het RaboResearch Team of ik vlieg specialisten vanuit Rabo Nederland in. Die contacten zijn vanuit het Rabonetwerk snel gelegd. Op bedrijfskundig gebied hebben we ons samen gebogen over de structurering van het bedrijf na de samenwerking met Schreurs. Samen sparren we ook over de strategie voor de toekomst; hoe we de duurzame ambities op de best mogelijke manier kunnen integreren in het bedrijf en in welk tempo dit moet gebeuren. Ons motto ‘Growing a better world together’ is in deze samenwerking letterlijk van toepassing. De wens om bij te dragen aan een betere wereld zit niet alleen bij ons maar ook bij Gipmans in het DNA. Als sparringpartner en financier van dit innovatieve bedrijf dragen wij ons steentje bij om de groente- en kruidenteelt in ons land naar nóg een hoger, energievriendelijker level te tillen met sterkere en gezonde planten.

Bart van Heugten: 06-19 28 25 23
www.rabobank.nl/limburg