De krachtige banner
Een compacte banner is de roll up banner. Het is een oprolbaar spandoek in een cassette. De banners worden gebruikt om mee te nemen naar symposia, beurzen of andere presentatie ruimten. Het is in feite een mobiel reclameboodschap die tijdelijk wordt gebruikt. In winkelruimte worden ze overigens ook gebruikt. Met een roll up worden klanten geattendeerd op aanbiedingen die in de winkel te koop zijn. Het mooie is dat de banner gedrukt worden zodat jezelf het ontwerp kunt maken. Dit levert dikwijls creatieve en opvallende boodschappen op.

L en X banner
Een speciale roll up banner is de L-banner. Deze hebben geen cassette, maar zijn oprolbaar. De L-banner heeft de vorm van een ‘L’. Het zijn langwerpige spandoeken die meestal van grond tot plafond geplaatst worden. Ook deze banners zijn geschikt om mee te nemen. Zij passen in een tas en het gewicht bedraagt ongeveer vijf kilo. De X-banner dankt zijn naam aan de constructie. De standaard heeft een X-vorm. Meestal worden deze spandoeken in een groot formaat geleverd.

Prijs
De NRC geeft jaarlijks de NRC charity awards uit. De prijsuitreiking is bedoeld voor niet commerciële, charitatieve organisaties die op een juiste manier een boodschap weergeven aan het publiek. In 2017 ging de prijs naar Dierenrechtenorganisatie Bite Back. De stichting, die campagne voert voor de rechten en het welzijn van dieren, kreeg de prijs voor een advertentie waarin het woord ‘hanenpap’ werd uitgebeeld in letters van gehakt. Volgens de vakjury was het “Een zeer goed uitgevoerde advertentie met grote impact. De afbeelding is heel plastisch, en komt daardoor enorm binnen”. De advertentie is breeduit aan het publiek getoond; via gratis advertentie in dagbladen, maar ook met banners.

De boodschap is belangrijk. Het moet mensen raken en bewust maken. De vormgeving en het gebruik van beeld en tekst geeft de kracht van een boodschap. Een banner is een succes als het direct visueel de aandacht trekt.