Foto: Van links naar rechts: Ramon Camp – Directeur van HC Group, Bart Verlegh – Directeur Bluehub, Gé Moonen – Directeur Moonen Packaging, Marius Verschuuren – Directeur Thijs Logistiek

Keyportregio – In slechts drie jaar is de regio als logistieke hotspot stevig op de kaart gezet en uitgegroeid tot een merk. Gé Moonen, directeur Moonen Packaging, Bart Verlegh, directeur Bluehub, Marius Verschuuren, directeur Thijs Logistiek en Ramon Camp, directeur van HC Group koersen samen af op een mooie toekomst.

Bart: “Uit een inventariserend onderzoek in 2016 door Fontys Hogeschool in Venlo blijkt dat veel bedrijven binnen Keyport met e-fulfilment bezig zijn. Het onderzoek leidt onder meer tot de opzet van een samenwerkingsverband waarin we zichtbaar maken wat er al is op het gebied van e-fulfilment. Om de groei te versnellen, claimen we als Keyport het thema e-fulfilment. In juli 2018 positioneren we het onderwerp landelijk door een uitgekiende aanpak richting de vakpers. Die aanpak werpt zijn vruchten af. Keyport speelt zichzelf landelijk in de kijker door deelname aan de verkiezing tot logistieke hotspot, uitgeschreven door logistiek.nl. Het hoogtepunt is het jaar waarin we worden uitgeroepen tot snelste stijger (van een 14e naar een 7e plek).”

Goed imago, hoge naamsbekendheid
Nu is het 3,5 jaar later en staat de hub op eigen benen. Bart: “Als Bluehub waren we penvoerder namens Keyport, nu zijn wij de partij die de bedrijven helpt groeien door het geven van advies op bijvoorbeeld marketinggebied. E-Fulfilment Hub staat er goed voor. Het is tijd voor een volgende fase, waarin we meer gaan commercialiseren. E-Fulfilment Hub is een merk geworden. We focussen op het toevoegen van waarde en vullen elkaar aan. Op die manier geven we het merk een volgende dimensie en groeien we gericht verder. Zowel Fontys als Gilde Opleidingen zijn nauw betrokken, bijvoorbeeld door stages.”

Compacte groep
Bart: “Aangesloten bedrijven zijn Moonen Packaging, Thijs Logistiek, HC Distributie en Bluehub. Ieder met zijn eigen achtergrond, netwerk en expertise. We wisselen actief kennis uit en zijn dedicated aan elkaar. Iedere maand is er een kennissessie, bijvoorbeeld over smart cities, augmented reality en robotisering. We willen voorop lopen in de regio en in Nederland, en onderscheiden ons door de synergie van onze samenwerking.”

‘The last mile’
Marius: “De laatste jaren verzorgen we steeds meer transporten rechtstreeks naar consumenten, met name goederen die zwaarder zijn dan 30 kg. ‘The last mile’, de laatste kilometer in het distributieproces naar de consument, is cruciaal. We zijn zelf volop bezig met die laatste fase in de distributieketen, dat is een belangrijk deel van ons onderscheidend vermogen. Door aan te haken bij e-Fulfilment Hub leren we sneller en groeien we harder.”

Nagellak en verf
Ramon is ook een sterk voorstander van verbinding. “HC Distributie staat voor een efficiënte afwikkeling van e-fulfilment. We leveren diensten als warehousing, orderpicking en distributie en werken voornamelijk voor het MKB. Onze betrokkenheid bij e-Fulfilment Hub is evident: het is ons vak en we zijn dan ook vanaf het begin betrokken. Meerwaarde zit ‘m voor ons in het uitwisselen van kennis. Wij werken bijvoorbeeld voor een webshop die nagellak wil versturen. Dat kan niet zomaar, verzending hiervan moet voldoen aan bepaalde regels. Omdat Thijs Logistiek ervaring heeft met deze zogeheten ADR-goederen vanuit hun klant Akzo, kijken we samen hoe we dit aanpakken.”

Verbinden en waarde toevoegen
Gé: “Met e-Fulfilment Hub presenteren we onszelf als één geheel en kunnen we een totaalaanpak bieden. Dat is altijd gunstig, ook voor een bedrijf als Moonen Packaging. Belangrijk is dat iedereen waarde toevoegt en toegewijd is aan het collectief. Dat is binnen onze hub zeker het geval.”

* Binnenkort volgen ook de gerelateerde artikelen van Thijs Logistiek en Moonen Packaging op www.keyport.nl


Nog niet ingeschreven voor de Keynote nieuwsbrief?

Thema’s: Arbeidsmarktoptimalisatie, Ondernemerschap, Innovatie en met nieuws over: Workshops en Seminars. Schrijf je in voor de Keynote nieuwsbrief.