V.l.n.r. Laurens, Femke, Karin, Marieke en Paul Jacobs. Fotografie: Irene van Wel

Hoe geef je klanten een onvergetelijke winkelbeleving? Met die vraag friste Paul Jacobs Fashion een half jaar geleden de winkel aan de Langstraat in Weert op. Het resultaat is een transparante, overzichtelijke inrichting met een prominente plaats voor maatwerk, grote paskamers en gezellige cappuccinobar. One-stop-shopping voor casual, zakelijk of feestelijk.

Door Wesley Hegge

Eigenlijk werd je altijd al in de watten gelegd bij Paul Jacobs Fashion. Het familiebedrijf bestaat meer dan dertig jaar en staat bekend om de gastvrijheid en service. Er is tijd en aandacht voor iedereen. “In de opnieuw ingerichte winkel leggen we nog meer de nadruk op de klantervaring”, zegt Paul Jacobs. “We streven een ongedwongen sfeer na. Klanten komen binnen en nemen een drankje aan de cappuccinobar. We praten even bij en bespreken dan de wensen.”

Nieuwe focus
De verbouwing van de grote boetiek werd een half jaar gerealiseerd. Klanten waarderen de transparante inrichting, ruime paskamers met airco en bovenal het vriendelijke prijskaartje. Het maatwerk heeft onder de naam Suit Lab een prominente plaats gekregen in de winkel. “Op een grote tafel presenteren we alle soorten stoffen, voeringen en knopen. Klanten kunnen in alle vrijheid een eigen pak samenstellen. Daar helpen wij uiteraard bij. Het pak wordt in Italië op maat gemaakt. Binnen vijf weken is het maatpak klaar.”

De winkel wordt binnenkort nog voorzien van een kinderhoek en een wijnbar. Dan is de vernieuwing compleet. “Het past bij een nieuwe focus. We hebben besloten de damesmode los te laten en ons volledig te richten op smart business, casual menswear, schoenen en accessoires. We hebben totaalcollecties van gerenommeerde merken. Denk aan Lyle & Scott, Parajumpers, Cavallaro, Boss Casual, Genti, Van Gils en Diadora. Natuurlijk ontbreken de Italiaanse labels niet. Zowel de jonge modische man als ook de klassieke man kan zijn draai hier bijzonder goed vinden. Mede door de ruime keuze in pantalons van Meyer en Pierre Cardin.”

Voor elke gelegenheid is Paul Jacobs Fashion het juiste adres. “Op business gebied blijft het pak belangrijk. De kleur groen brengt hier de ‘jus’ tussen al het blauw en grijs. Een nieuw fenomeen is het jersey kostuum waarvan het jasje en de pantalon volledig uitgevoerd zijn in een stretch kwaliteit. Hier kun je zelfs een sneaker onder dragen.”

Casual blijft op dit moment nog steeds het grootste aanbod in de mannenmode. “Dit komt mede doordat de man graag combineert in verschillende stijlen en draagmomenten. Een leuk jasje met een losse chino kan voor elke gelegenheid tot een succes gemaakt worden door de juiste keuze in hemd, polo of pull.”

Familiebedrijf
Paul Jacobs Fashion is een echt familiebedrijf. Echtpaar Paul en Karin Jacobs doen met collega Marion de verkoop in de zaak. Alle drie de kinderen zijn inmiddels ook actief. Zoon Laurens richt zich naast de verkoop ook op de marketing en verzorgt de social media, website en webshop. Dochters Femke en Marieke stylen de winkel doorlopend. Collega Els zorgt voor de logistiek. Het begint met hand- en spandiensten, later blijken de kinderen het retailen leuk te vinden. In deze tijd van internet en het gemak van aankopen via de vele webshops is het familiebedrijf voor klanten een extra stimulans om naar de winkel te komen. Het is de passie, aandacht en oprechtheid die de winkel maken. Dat spreekt veel mensen aan.”

Het team zet graag een stapje extra voor de klanten. Zo is er een spaarregeling voor gedane aankopen van vijf procent. Ook worden pantalons vanaf dit jaar kosteloos korter gemaakt. Benieuwd geworden? Stap eens binnen of maak een afspraak buiten openingstijden. Het team staat klaar, altijd met een glimlach!