Rick van den Wildenberg (l) en Jim Oud van Promic. Fotografie: Irene van Wel

Promic is niet zomaar een ‘dozenschuiver’. De leverancier van mobiele display systemen is bovenal een innovatief bedrijf met toewijding en toegevoegde waarde. Die meerwaarde kan alleen gegarandeerd blijven door de beste medewerkers. De afgelopen twee en een half jaar groeide het Nederweerter bedrijf van 24 naar 60 collega’s. Hoewel je medewerkers nodig hebt om te groeien, wil je natuurlijk alleen de allerbeste kandidaten. Een gesprek over het aannemen van de juiste mensen in een tijd van groot worden.

Door Wesley Hegge

Als ondernemer ga je altijd voor het hoogst haalbare. Rick van den Wildenberg baalde dan ook toen Promic niet uitgeroepen werd tot winnaar van de Weerterlandprijs 2018. Gelukkig maakte dat gevoel snel plaats voor trots. “Een top 3-plaats is geweldig”, zegt de Promic-oprichter in de vergaderruimte op de tweede etage. Op de achtergrond raast haast onhoorbaar het verkeer over de snelweg. “Dat we genomineerd waren, vond ik al een prestatie op zich. Daarom hebben we er een feest van gemaakt. We zijn in totaal met 60 medewerkers en vrienden aanwezig geweest bij de uitreiking in het Munttheater.”

NAAM Rick van den Wildenberg FUNCTIE Founder/
CSO GEBOREN OP 19 augustus 1980 in Soerendonk WOONT IN Soerendonk GETROUWD MET Judith VADER VAN Pip en Ruby VRIJE TIJD
Tijd doorbrengen met het gezin, sporten, uit eten gaan en snelheid in de breedste zin van het woord

Weerterlandprijs
Het geeft aan hoe de sfeer binnen Promic is: gezelligheid is ontzettend belangrijk. “We doen veel buiten werktijd, van vrijdagmiddagborrels tot weekendjes weg. Ook op het werk houden we wel van een lolletje en zo mag bijvoorbeeld iedereen die dat wil de vrijdag voor carnaval verkleed komen.”

De beste kandidaten kiezen niet voor een baan, maar voor meer. Zij gaan voor een inspirerende werkomgeving. Waar eigen inbreng en nieuwe ideeën gewaardeerd worden en er de mogelijkheid is om door te groeien naar nieuwe functies waar de altijd veranderende markt om vraagt. Promic vinkt alle hokjes aan. “Wie zijn wij als bedrijf om voor te werken? Met die vraag zijn we voortdurend bezig”, zegt CEO Jim Oud. “De afgelopen jaren zijn we enorm snel gegroeid. Je hebt medewerkers nodig om te groeien, maar tegelijkertijd wil je niet zomaar mensen aannemen. We gaan voor A-kandidaten.”

Opvallend gebouw
Hoe doe je dat? Het antwoord beginnen de directieleden bij het bedrijfspand. Bijna iedereen kent het zwarte pand met de kenmerkende oranje toren langs de A2. In 2016 verhuisde Promic van Budel naar het nieuwbouwpand op bedrijventerrein Pannenweg in Nederweert. Het opvallende gebouw is opgedeeld in een warehouse en kantoorgedeelte. “Mobiele presentatiesystemen zegt mensen weinig”, stelt Oud. “Bij een groothandel in elektronica of doe-het-zelf materialen kunnen mensen zich een beeld vormen. Bij display systemen is dat moeilijk. Door dit gebouw realiseren mensen zich dat er handel in is. De vraag is enorm toegenomen. Europa vormt een groot deel van onze afzetmarkt. De ambitie is om marktleider te worden.”

Wie het kantoor betreedt, krijgt vanzelf een glimlach op zijn gezicht. Veel groen, een open opstelling van bureaus en inspirerende quotes op de muur. ‘Vraag altijd naar het waarom’, staat er in speelse letters. Oud verduidelijkt: “We willen dat mensen vragen waarom hen iets gevraagd wordt. Mensen die als je vraagt om koffie in te schenken, terugvragen of het voor een gast is of voor jezelf. En als de koffie voor de klant is en we zitten net zoals nu in de kerstperiode, met het idee komen er bijvoorbeeld een kerstkransje bij aan te bieden. Mensen die altijd willen verbeteren, of het nu gaat om een kopje koffie, een product of een bedrijfsproces.”

Het is een klein voorbeeld dat veel zegt over een medewerker. Verderop staan meer quotes: ‘Laat je ego buiten de deur’ en ‘Pak de uitdaging aan en leer van je fouten’. Van den Wildenberg: “Fouten maken mag, dat moet zelfs. Want als je geen fouten durft te maken, groei je ook niet. Als iemand zich vergist, is dat geen probleem. Het wordt pas een probleem als iemand niet leert van zijn fout.” De quotes vertegenwoordigen de kernwaarden die altijd bij Promic hebben gehoord. Van den Wildenberg: “Maar ze waren nooit vastgelegd. Ik heb het bedrijf in 2004 opgericht. De cultuur die er vanouds is, proberen we vast te houden.”

Groeispurt
Dit jaar realiseerde Promic een omzetstijging van 30 procent en volgend jaar wordt hetzelfde percentage verwacht. De groothandel levert inmiddels aan 47 landen wereldwijd, van Australië tot Canada. Het is een uitdaging om de cultuur van een warm bedrijf vast te houden terwijl het bedrijf flink groeit. Oud: “Dat lukt ons. Juist door bewust bezig te zijn met wat we van mensen verwachten en omgekeerd wat mensen van ons verwachten. Solliciteren zien we dan ook als een soort daten. Het moet van twee kanten goed voelen. Iemand moet passen in de club. Onze club laat zich het best omschrijven als energiek, gedreven, groot verantwoordelijkheidsgevoel, flexibiliteit en vooral plezier in het werk.”

Onlangs kreeg Van den Wildenberg naar eigen zeggen het mooiste compliment dat hij zich kon wensen. “We stonden op een beurs en ik kreeg te horen van klanten dat onze medewerkers heel erg veel energie uitstralen. Daar gaat het om, dat mensen lekker in hun vel zitten. Want dat merken de klanten.”

Een valkuil voor snelgroeiende bedrijven is dat er mensen worden aangenomen die eigenlijk niet helemaal passen binnen het bedrijf, maar om de groei mogelijk te maken toch aangenomen worden. Van den Wildenberg: “Daar moet je voor waken. Het is verleidelijk om snel iemand aan te nemen, maar daar ga je uiteindelijk kapot aan. We wachten liever wat langer tot de A-kandidaat zich aandient.”

NAAM Jim Oud FUNCTIE CEO GEBOREN OP 15 oktober 1979 in Woerden WOONT IN Eindhoven
VADER VAN Hugo en Guido SAMENWONEND MET Laury VRIJE TIJD Tijd doorbrengen met het gezin, hardlopen, boxen, wildwaterkanoën en skiën

Medewerkers aantrekken
Veel medewerkers komen uit de directe omgeving, maar een deel komt ook van buiten de regio. Promic heeft de laatste tijd geïnvesteerd om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. Niet alleen door de blikvanger aan de A2, maar ook op social media laat het bedrijf van zich horen. “Een uitstekend middel om te laten zien wie we zijn. Dat zorgt er mede voor dat nieuwe collega’s binnenkomen via ons sociale netwerk.”

Dat Promic snel groeit, betekent ook dat functies voortdurend veranderen. Van den Wildenberg: “Kandidaten die openstaan voor veranderingen, die weten dat de functie van vandaag over vijf jaar totaal anders kan zijn, hebben we graag in ons team. En wederzijds spreekt het kandidaten aan dat ze bij ons kunnen doorgroeien. Ze groeien met het bedrijf mee naar de top!”

Promic zoekt nog mensen in de sales, IT en de logistiek. Kijk op onze website voor meer info.