John Jacobs (l) en Brian Voesten.

De Philips van Horne in Weert viert dit schooljaar 2018-2019 haar 50-jarig jubileum. De ‘Philips’ is in haar visie steeds uitgegaan van het gegeven dat elke leerling over bepaalde talenten beschikt. Talenten die ontwikkeld moeten worden. In deze editie van het Zakenblad drie portretten van oud-leerlingen. Daaruit blijkt dat talent, durf en doorzettingsvermogen vaak hand in hand gaan.

Het is een bijzonder tweetal: John Jacobs (54) en Brian Voesten (49). John deed eindexamen mavo in 1980 (‘niks mis met de mavo’) en Brian stroomde via de mavo door naar de havo (1986). Ze hebben ondanks duidelijke verschillen veel gemeen. Beiden volgden op hts-niveau civiele techniek en beiden waren (en zijn) o.a. werkzaam in de projectontwikkeling. Brian: “Als ambtenaar bij de gemeente Eindhoven ontdekte ik dat mijn leven een iets te groot voorspelbaar karakter kreeg. Toen ben ik ondernemer geworden.” John vult aan: “Ik was ook bezig met de ultieme zoektocht naar vrijheid en heb toen samen met Brian gezocht naar oplossingen voor de ‘tweede helft’ van ons leven.”

De laatste jaren zijn John en Brian, naast hun doordeweekse advieswerk intensief bezig geweest met creatieve (semi-) commerciële activiteiten. Zo waren zij initiatiefnemer van het Cwartier (in het voormalige stadhuis), een broedplaats waar bedrijven, welzijnsorganisaties en zorginstellingen samengaan. En natuurlijk het andere paradepaardje met grootstedelijke allure: Theater de Huiskamer in het voormalige schoolgebouw van het vroegere Hoogh Weert.

Samen met Renate Toorop, Marietta Jacobs en de kinderen hebben ze iets gerealiseerd waar Weert behoefte aan had: een kleinschalig, laagdrempelig centrum voor o.a. toneel en muziek. Of hun loopbaan beïnvloed is door de Philips van Horne? Brian: “Nee, het was een solitaire keuze. Wel heb ik erg leuke herinneringen aan de school en de leraren. De ‘Philips’ was meer dan alleen een opleidingsinstituut.” John beaamt dit: “Ik heb mooie herinneringen aan de schoolfeesten, de musicals en popconcerten. En… de meisjes in de klas.”

© Zakenblad / Jan Leenders