Richard van Vloten (l) en Frank Stultiens. Foto's: Dion Huiberts.

Ziek zijn is voor niemand prettig. Voor de werknemer niet, maar ook niet voor de werkgever. SmitsVandenBroek heeft met mkbasics.nl een professionele partner in huis gehaald om ziekteverzuim bij MKB-ondernemingen in de regio terug te dringen. Een vernieuwende aanpak gebaseerd op een casemanagementmodel levert een permanente reductie van verzuimkosten op en een verhoging van de arbeidsproductiviteit.

NAAM Frank Stultiens FUNCTIE Vennoot/HR adviseur bij SmitsVandenBroek HR Advies & Personeelsdiensten GEBOREN OP 1 augustus 1964 in Weert WOONT IN Weert GETROUWD MET Janny VADER VAN Jester en Imke VRIJE TIJD Concerten (in de Bosuil) en festivals bezoeken (zoals Bospop), SV Laar, reizen, badminton en sport in het algemeen LEVENSMOTTO Laat iedereen in zijn waarde

Toen Frank Stultiens een jaar geleden aantrad als vennoot en HR adviseur bij SmitsVandenBroek HR Advies & Personeels-diensten in Weert merkte hij dat veel bedrijven (MKB en MKB+) in Midden-Limburg niet beschikken over een adequaat ziekteverzuimbeleid. Het ontbreken van een professionele aanpak kan ondernemers onnodig op kosten jagen.
Om ondernemers te helpen de verzuimproblematiek terug te dringen, ging Stultiens op zoek naar een arbodienst. Op basis van criteria die voor hem belangrijk zijn – zoals de wijze waarop bedrijfsartsen ingezet worden, wachtlijstbemiddeling, concurrerende prijzen, service, beschikbaarheid en een wettelijke certificering – kwam mkbasics.nl als beste uit de bus.

Eigentijdse arbodienst

Sales manager Richard van Vloten legt uit wat de kracht is van mkbasics.nl (landelijk dekkende organisatie met een regionaal karakter dankzij 30 locaties): “We zijn een fullservice arbodienstverlener met een eigentijdse kijk op verzuim. In tegenstelling tot de traditionele arbodiensten werken we met een casemanagementmodel. Op die manier bieden wij meer aandacht voor de klant.”
De werkwijze is gericht op de schadelastbeperking. Dat gebeurt door enerzijds preventief op te treden en in het geval van verzuim meteen actie te ondernemen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de casemanager. Binnen de succesvolle samenwerking die SmitsVandenBroek en mkbasics.nl begin dit jaar zijn aangegaan, fungeert Stultiens als casemanager.

Eén aanspreekpunt

De casemanager is het aanspreekpunt voor bedrijven en treedt proactief op als schakel tussen werkgever, werknemer, bedrijfsarts, verzekeraar en eventuele andere partijen. “Ik ben op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving”, zegt Stultiens. “Ik help werkgevers ook de regie te houden over de geldstromen. Financiële/arbeid juridische regelingen waar werkgevers hun voordeel mee kunnen doen, zijn bij mij bekend. Maar bovenal ben ik door mijn allround ervaring in human resources in staat om situaties op de werkvloer snel te herkennen en op te lossen. Naast arbeidsconflicten kun je hierbij ook denken aan een arbeidsongeval, hoe ga je met zo’n proces om? Wat gaat de arbeidsinspectie controleren en inspecteren? Dit gaat erg ver, van werkinstructies, een beleid voor veilig werken, een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), legale werknemers, en nog meer. Je moet erop voorbereid zijn.”

NAAM Richard van Vloten FUNCTIE Sales manager bij mkbasics.nl GEBOREN OP 12 april 1971 in Den Haag WOONT IN Ede SAMENWONEND MET Henriët VADER VAN Quinten VRIJE TIJD Trainer/coach van korfbalvereniging DVO Bennekom LEVENSMOTTO Probeer zoveel mogelijk te genieten

Aanpak verzuim

Dankzij de vestigingen van mkbasics.nl in Eindhoven, Venlo, Sittard en Maastricht kunnen werknemers snel terecht voor een gesprek met de bedrijfsarts. Mkbasics.nl zet overigens alleen een bedrijfsarts in als er een medische beoordeling noodzakelijk is. Van Vloten: “Logisch, als je bedenkt dat 67 procent van het verzuim geen medische oorzaak heeft. Vaak heeft verzuim te maken met een conflict op de werkvloer of iets wat speelt in de privésfeer en een doorwerking heeft in het dagelijkse werk.”
Als voorbeeld noemt hij een werknemer die zich na een functioneringsgesprek op vrijdag de volgende maandag ziek meldt. “Dan is het de taak van de casemanager, Frank dus, om met de werkgever en werknemer aan tafel te gaan, zodat een probleem zo snel mogelijk opgelost wordt. Door direct actie te ondernemen, beperk je de schade voor werkgever en werknemer en het verlies aan arbeidsproductiviteit.”

Wettelijke verplichting

Behalve dat het slim is om als werkgever een arbodienst in de arm te nemen, is het ook verplicht. Per 1 juli vorig jaar verplicht de Arbowet iedere werkgever (ook al heb je maar 1 werknemer in loondienst) een basiscontract af te sluiten met een gecertificeerde arbodienst of bedrijfsarts. Sinds 1 juli 2018 wordt bij een controle van de Inspectiedienst SZW een boete uitgedeeld als dat niet geregeld is. Stultiens: “Bedrijven kunnen de verplichting in hun voordeel omdraaien. Want dankzij een adequaat verzuimbeleid kunnen ondernemers zich richten op hun core business en besparen ze veel tijd en geld.”

© Zakenblad / Wesley Hegge