Ton Nouwen in de Audi Q8. Fotografie: Dion Huiberts

Het nieuwe gezicht van de Q-familie. De nieuwe Audi Q8 biedt alles waar het automerk bekend om staat: een expressief design, toonaangevende techniek en ultiem rijgenot. De sportieve SUV-coupé is een lounge op wielen. Ton Nouwen en zoon Luc zetten een stap in de toekomst.

Je loopt er niet zonder om te kijken aan voorbij. Ook Ton Nouwen kijkt zijn ogen uit. De adviseur bij Hoeberechts Advocaten is eigenaar van een Q7. Het maakt hem de ideale kandidaat voor testrit. “Die heb ik in 2006 gekocht”, zegt Ton, plaatsnemend achter het stuur van de langverwachte ‘coupéversie’. “Ik ben erg benieuwd hoe de techniek zich in de afgelopen twaalf jaar heeft ontwikkeld.”

Audi Q8
Merk/type:
Audi Q8 – 50 TDI 210 kW / 286 pk CUV 8 versn. Tiptronic quattro
Exterieurkleur:
Daytonagrijs pareleffect
Co2:
179 gram/km
Brandstoftype:
diesel
Enkele mooie opties die deze auto heeft:
– Vierwielbesturing
– Adaptive air suspension sport
– Vent-/massagestoelen voor
– Lane assist + emergency + file
– Adaptive ruitenwisser
– B&o premium soundsystem
– Top view 360 camera’s
– Assistentiepakket tour
– MMI navigatie plus
– Hd matrix led koplampen
– Ambiente lichtpakket plus
Vanafprijs:
€109.155
(basisauto, zonder extra opties)

Boordevol innovatie

Op die vraag krijgt hij meteen antwoord. Want in plaats van de bestemming in te voeren, hoeft hij in de Q8 alleen maar ‘Stationsstraat Maastricht’ te zeggen en de innovatieve spraakbediening activeert de route. Het bovenste scherm van de dubbele touchscreen-inrichting op het middenconsole toont de route van Van Mossel Audi Weert naar Zuid-Limburg. “Mijn zoon Luc is pas begonnen aan zijn eerste studiejaar. Hij zal wel opkijken als ik hem in deze oogverblindende auto kom ophalen. Dat is weer eens wat anders dan een ritje met de trein.”

Als Ton het parkeerterrein verlaat, ontdekt hij meteen het volgende technische hoogstandje. “Zie je dat? De kilometerteller verschijnt in de voorruit, net als de maximum snelheid en de lane assist. Dat is gemakkelijk. Zo zie ik meteen of ik me aan de snelheid houd.”

Onderweg naar de snelweg test hij de lane assist, één van de vele nieuwe functies. Hij laat het stuur voorzichtig los. De Q8 blijft netjes binnen de witte lijnen van de rijbaan. Sensoren scannen continue de weg en ‘zien’ of de wagen op koers blijft. Vervolgens probeert Ton het systeem uit waarbij de auto automatisch afremt wanneer hij dicht op een voorganger dreigt te komen. “Dat werkt allemaal perfect”, concludeert de oud-advocaat als hij even later via de Roermondseweg invoegt op de A2.

‘Een comfortabele SUV-coupé met veel binnenpret’

Binnenpret!

“Wat me vooral erg aanspreekt, is het dashboard. De touchscreens, de talloze opties en het moderne design. Het is een auto met veel binnenpret. Je hebt zeker een paar dagen nodig om alle opties te ontdekken.”

Op de snelweg drukt hij het gaspedaal verder in. Een ondeugende glimlach verschijnt rond zijn lippen. Het motorblok met een vermogen van 286 pk klinkt prettig. “Hij rijdt uitermate comfortabel, ik kan niet anders zeggen. De stoel zit heerlijk en je kijkt hoog uit over het verkeer. Je hoort de dieselmotor haast niet.”

De auto rijdt niet alleen sportief en dynamisch, maar ook efficiënt. Het puur mechanisch werkend middendifferentieel stuurt de aandrijfkracht standaard voor 40 procent naar voren en voor 60 procent richting achteras. Zodra de situatie daarom vraagt, verandert de verdeling ten gunste van een betere tractie.

Als Ton de A2-tunnel in Maastricht binnenrijdt, gaat automatisch de blauwe contourverlichting aan die de fraaie interieurlijnen volgt. Het driedimensionaal gelaserde quattro-logo boven het dashboardkastje wordt van achteren verlicht. “Nog meer binnenpret”, zegt Ton lachend.

Opvallende verschijning

De Q8 voelt zich in elk terrein thuis. Zo ook in het drukke centrum van Maastricht. Op de Stationsstraat zoekt Ton een parkeerplaats. Op twee schermen is duidelijk de omgeving te zien, waardoor inparkeren een eitje is. De bolide trekt veel bekijks. Voorbijgangers stoppen en maken foto’s.

NAAM Ton Nouwen FUNCTIE Adviseur bij Hoeberechts Advocaten GEBOREN OP 5 januari 1952 in Weert WOONT IN Weert PARTNER Marianne Wijen VADER VAN Renée, Patriek, Luc en Jules VRIJE TIJD Skiën, zeilen en golfen

Ook zoon Luc komt enthousiast op de auto af. “Hij ruikt nog naar nieuw”, zegt de student International Business en aanschouwt het dashboard: “Pas 160 kilometer op de teller.”

Terwijl zijn vader koers zet richting Weert gaat Luc door de opties in de touchscreen. Hij ontdekt de massagestand. “Dat had je vroeger alleen in Bentley’s”, zegt Ton, die er meteen de meerwaarde van inziet. “Bij een lange rit is de massagefunctie erg aangenaam. Ik rijd vijf tot zes keer per jaar naar Frankrijk. Dan is het fijn om van tijd tot tijd je rug te laten masseren.” 

Bijna terug van de testrit stelt zijn zoon de belangrijkste vraag: zou je hem kopen? “Ik heb geen minpunten kunnen ontdekken”, zegt zijn vader. “Als ik hem vergelijk met de Q7 is hij iets kleiner, al is het maar een paar centimeter. Qua uiterlijk is de Q8 opvallender. De lijnen zijn strakker en dat vind ik erg mooi.”

Ton levert de sleutels in. De aankoop stelt hij nog even uit. “Luc heeft pas zijn rijbewijs en zijn broer Jules gaat binnenkort op voor zijn rijbewijs. Dus het is geen goed moment voor een vader om een auto te kopen. Maar ik neem de Q8 zeker in overweging als volgende auto.”

 © Zakenblad / Wesley Hegge