Fotografie: Irene van Wel

De veelgeprezen talentenopleiding die tien jaar geleden is opgezet, draait op volle toeren. Jonge basketballers uit heel Nederland trekken naar Weert. Sinds vorig jaar speelt Basketball Academie Limburg (BAL) ook in de eredivisie. Talent krijgt in Weert daardoor een kans op het hoogste niveau. En dat werpt zijn vruchten af. Dit seizoen wil BAL de ondernemers in de regio bij de club betrekken. Samen met het bedrijfsleven naar de top!

Bij BAL werken oud-eredivisiespelers keihard aan het verwezenlijken van een gezamenlijke droom: het topbasketbal terugbrengen naar Weert. Nu de organisatie staat als een huis wordt de droom langzaam werkelijkheid.

Succesformule

Basketballers worden professioneel opgeleid. Bovendien krijgen de jonge spelers de kans zich te bewijzen op het hoogste niveau. Op die manier heeft BAL al verschillende spelers naar topniveau weten te brengen. Het resultaat daarvan is dat afgelopen zomer diverse spelers ‘verkocht’ zijn aan andere clubs. Het bewijs dat de inzette weg een succes is. Terwijl enkele waardevolle spelers vertrokken zijn, staat een nieuwe groep talenten alweer klaar om door te stromen.

“Spelers komen hierheen om de stap naar de absolute top te maken”, zegt BAL-voorzitter Gerard Ackermans. “We hebben een goede opleiding, geven talent een kans en dat zie je terug in het frisse, aanvallende spel. Het basketbal leeft weer! Dat willen we laten zien, niet alleen in de zaal, maar vooral ook daarbuiten. Met samenvattingen van wedstrijden, live-uitzendingen, deelname aan evenementen en andere leuke acties gaan we mensen mee laten genieten. Dit seizoen treden we naar buiten.”

BAL zoekt bedrijven die zich willen verbinden aan de club en mee naar buiten willen treden. Want het bedrijfsleven is de laatste schakel. Samenwerkingsverbanden met verschillende partners in het maatschappelijke veld hebben een stevig fundament gelegd. De vereniging werkt intensief samen met de gemeente Weert, provincie Limburg, scholen en gezondheidsinstellingen. BAL droomt van een nieuwe sporthal en is met de gemeente in overleg over de mogelijkheden.

Jouw bedrijfsnaam op de voorgrond bij één van de spraakmakende evenementen

Oud-eredivisiespelers bouwen samen aan een mooie toekomst. Begonnen met het opzetten van een talentenopleiding tien jaar geleden, staat de club nu op het punt de volgende stap te zetten: samen met het bedrijfsleven zichtbaar worden in de regio. Laten zien wat er gebeurt in en om het basketbalveld.

Onderaf rond van links naar rechts: NAAM Hans Heijdeman AANTAL INTERLANDS 87 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 13 jaar GEBOREN OP 21 december 1959 GETROUWD MET Masja VADER VAN Jeroen en Tim – NAAM Jeroen van Veen AANTAL INTERLANDS 2 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 7 jaar GEBOREN OP 7 oktober 1970 GETROUWD MET Saskia VADER VAN Amy en Maaike – NAAM Richard van Poelgeest AANTAL INTERLANDS Ongeveer 100 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 11 jaar Nederland, 5 jaar België en 4 jaar VS GEBOREN OP 23 maart 1966 in Den Haag WOONT IN Ittervoort GETROUWD MET Carla VADER VAN Daan en Ruben – NAAM Gerard Ackermans AANTAL INTERLANDS Ongeveer 40 jeugd interlands en ongeveer 50 senioren interlands PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 12 jaar Nederland, 2 jaar België GEBOREN OP 19 augustus 1968 GETROUWD MET Ellen VADER VAN Ian en Lara – NAAM Jean van Kleef AANTAL INTERLANDS 0 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 4 jaar Nederland, 10 jaar België GEBOREN OP 2 juni 1964 GETROUWD MET Nicolette VADER VAN Lars, Niels en Menno – NAAM Nick de Graaf AANTAL INTERLANDS 0 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 3 jaar GEBOREN OP 13 september 1982 GETROUWD MET Marjolein VADER VAN Loïs en Dean – NAAM Chris van Dinten AANTAL INTERLANDS 118 PERIODE IN EREDIVISIE GESPEELD 10 jaar Nederland, 2 jaar België en 3 jaar VS GEBOREN OP 5 september 1962 GETROUWD MET Cindy VADER VAN Melanie en Taylor en trotse opa van kleindochters Sara, Anne en Ziva

Sponsormogelijkheden

BAL heeft een groot netwerk opgebouwd. Via verschillende sociale media-kanalen bereikt de club wekelijks zo’n 40.000 mensen. “We zijn als BAL zichtbaar op meerdere plaatsen”, zegt bestuurslid Jean van Kleef. “We communiceren via diverse kanalen, zoals de regionale televisiezender TV Ellef, die onze wedstrijden gaat uitzenden. Nieuwswebsite Midden-Limburg Actueel plaatst op regelmatige basis nieuwsberichten. Bedrijven die zich verbinden aan BAL profiteren mee van het netwerk in de regio. Ze liften als het ware mee.”
Een sponsorship gaat echter verder dan enkel zichtbaarheid. De return on investment is het belangrijkste. Ofwel: wat levert een sponsorship concreet op voor een bedrijf? Sponsoren kan dan ook op verschillende manieren: zowel online als offline. Een combinatie van sponsormogelijkheden is ook mogelijk. Om elke ondernemer op maat te kunnen bedienen, zijn er pakketten samengesteld. De sponsorcommissie bespreekt welke optie het beste bij een bedrijf past, zodat er een win-winsituatie ontstaat.
Ackermans: “We gaan proactief het basketbal onder de aandacht brengen. Niet alleen een reclamebord aan de muur, maar we willen mensen enthousiast maken voor de sport.” Dat gebeurt op verrassende wijze. “Tijdens de braderie in Weert stonden we bijvoorbeeld met onze bus opgesteld. Daar hebben we ook bedrijfsnamen aan gekoppeld. Die weg willen we inslaan: de bedrijfsnamen van onze sponsoren op de voorgrond laten treden tijdens wedstrijden, evenementen en acties.”
Klantevents spelen ook een belangrijke rol in de proactieve aanpak van BAL. Zo houdt BAL op het bedrijf van de sponsor bijvoorbeeld een wedstrijdje waarbij de medewerkers zo veel mogelijk balletjes in een minibasket moeten gooien. Daar komt een winnaar uit. De medewerkers worden vervolgens uitgenodigd voor een wedstrijd. De winnaar van het wedstrijdje wordt in de rust gehuldigd. Van Kleef: “Dat soort ludieke acties willen steeds meer gaan doen. Het zijn stuk voor stuk spraakmakende evenementen. Verder gaat BAL clinics geven. De evenementen en clinics zijn erg leuk om te doen met eigen medewerkers, maar ook om klanten mee te verrassen. In combinatie met een hapje eten heb je een leuke dag.

Betrokkenheid

De betrokkenheid vergroten. Daar draait het allemaal om. Wedstrijden worden weer een gezellig avondje uit, waarbij de spelers volop strijden voor elk punt. De spelers nemen na de wedstrijd de tijd om met supporters en leden van de businessclub te praten. BAL wordt weer een club van de stad. Midden in de gemeenschap. Samen met de ondernemers van Weert.

‘We gaan bedrijven betrekken: van zichtbaarheid tijdens live-uitzendingen tot bedrijfsuitjes met basketbal clinic’

‘Samen met de ondernemers zorgen dat topbasketbal in Weert blijft’
Als oud-speler van BSW heb ik de mooie beginjaren mee mogen maken”, zegt Godain Weerts, mede-eigenaar van Becs IT Services in Weert. Hij herinnert zich wedstrijden met 1600 uitzinnige fans op de tribune, terwijl er maar plaats was voor 800 supporters.

Nog altijd gaat hij zoveel mogelijk kijken. “De wedstrijden zijn vaak tot de laatste seconde spannend. De huidige koers van BAL doet mij terugdenken aan de glorietijd. Veel eigen talent dat de kans krijgt op hoog niveau te spelen, dat is voor mij een reden om BAL te ondersteunen. De jeugd heeft de toekomst en BAL heeft het organisatorisch goed voor elkaar. Het bestuur gaat zuinig en verantwoord met het geld om en verdient daarom de steun van de lokale ondernemers.”
Weerts doet dan ook een beroep op onder-nemend Weert. “Laten we samen zorgen dat topbasketbal in Weert blijft!”

Sunstroom Engineering onder de indruk van de opleiding bij BAL
Mede-eigenaar Reinout Das van Sunstroom Engineering is al jarenlang betrokken bij het basketbal. Vooral in Spanje, waar hij sinds 20 jaar woont. Hier is hij ook actief voor de Spaanse Basket Navarra Club, in Pamplona.

Een club waar jonge Spaanse talenten een kans krijgen om zich op een hoog niveau te ontwikkelen, net als bij BAL. “Wij zijn zeer onder de indruk van de opleiding bij BAL en het beleid van de club” aldus Reinout Das. Samenwerking op technisch vlak met de Spaanse club is daardoor ook mogelijk. Das is zeer verheugd dat Sunstroom Engineering met vestigingen in Nederland en Spanje de komende twee jaar partner wordt van BAL.

© Zakenblad / Wesley Hegge