ROERMOND – Roermond gaat, samen met de gemeenten Venlo, Mönchengladbach en Kreis Viersen, samenwerken op het gebied van duurzame mobiliteit. Concreet wordt, onder de naam SHAREuregio, gestart met een proef waarbij  grensoverschrijdend elektrische auto’s en fietsen kunnen worden gedeeld. Met het project SHAREuregio zoeken de gemeenten samen naar een nieuwe vorm van mobiliteit, waarbij het Duits-Nederlandse grensgebied een proeftuin voor het delen van elektrische auto’s en fietsen wordt.

Tijdens de proefperiode zijn er veertig elektrische auto’s en fietsen beschikbaar. Die kunnen worden gebruikt door medewerkers van een aantal gemeenten en bedrijven. Dit betekent voor Roermond dat in eerste instantie 10 elektrische auto’s en 10 elektrische fietsen ter beschikking komen voor werknemers.

Als het systeem goed werkt kunnen de elektrische auto’s en fietsen op termijn ook voor privégebruik worden geboekt, bijvoorbeeld na werktijd. Bij succes kan het deelsysteem gemakkelijk worden uitgebreid.

Minder uitstoot
Een elektrische deelauto of fiets is een geschikt duurzaam reisalternatief dat zorgt voor minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Daarnaast moet het project ervoor zorgen dat ontbrekende reisverbindingen in de toekomst geen belemmering vormen voor Europese samenwerking.

Delen
Het delen wordt mogelijk gemaakt door een mobiele applicatie waarbij de beschikbaarheid van de auto’s en fietsen in kaart wordt gebracht en de gebruiker vooraf een route kan reserveren. Begin 2019 gaan naar verwachting de eerste elektrische auto’s en fietsen de weg op .

Wethouder Evers (Groen Links) juicht dergelijke initiatieven toe. ‘In ons nieuwe verkeer en vervoerbeleid zetten we nadrukkelijk in op duurzame mobiliteit. Bewoners en bezoekers van Roermond moeten we verleiden om op andere manieren dan de auto te gaan reizen. Een elektrische deelfiets of deelauto past prima in dit beleid. Mooi dat er nu een concreet project is zodat ‘het anders denken over mobiliteit’ ook echt zichtbaar wordt voor iedereen. Laat dit een mooie opstap zijn voor het verder uitrollen van een (elektrisch) deelsysteem in de stad.’

Subsidie
SHAREuregio wordt mogelijk gemaakt met Europese subsidies vanuit het Interregprogramma Deutschland-Nederland, aangevuld met een bijdrage van de Provincie Limburg en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen.