Mark Litjens, een van de ondernemers die zich hebben samengevoegd in de startup Celci. Fotograaf: Dion Huiberts

Keyport 2020 geeft projecten vleugels. Het project Milk Buddy, een zelf verwarmende babymelkfles zonder stroom of batterijen, is mede dankzij de bijdrage van Keyport volop in ontwikkeling. De droom van de samenwerkende ondernemers uit Midden-Limburg komt steeds dichterbij: het innovatieve product wereldwijd in de markt zetten.

Waarom zijn er nog geen babyflesjes die je met een druk op de knop op elk gewenst moment kunt opwarmen? Dat moet toch mogelijk zijn, dacht onderneemster Victoria de Bruijn. In het voorjaar van 2016 presenteerde zij dit idee tijdens de Limburgse Versnellingstafel. Daar kunnen ondernemers commerciële ideeën pitchen en omzetten in businessconcepten.

Samenwerking
Vijf ondernemers schoven bij Victoria aan. Ze is scheikundige en heeft weliswaar het
verwarmingsproces van het flesje uitgewerkt, maar om het product te ontwikkelen heb je
meer expertises nodig. Ondernemers met uiteenlopende vakgebieden hebben zich
daarom samengevoegd in Celci, de startup die de Milk Buddy ontwikkelt.

“Vanuit de Limburgse Versnellingstafel zijn we begonnen”, zegt Mark Litjens. De Weertenaar is eigenaar van Mark Global en als innovatieexpert betrokken bij Celci. “Wij hebben een fantastische groep. Zo is er een ondernemer die zich bezighoudt met productontwikkeling, een specialist op het gebied van marketing en communicatie, een fiscalist en een scheikundige. Drie van de betrokken ondernemers komen uit Weert, één uit Someren en één uit Nieuwstadt.”

Keyport
Keyport heeft Celci op weg geholpen met de financiering en het leggen van nieuwe verbindingen met bedrijven. Mark: “Bijvoorbeeld met ondernemingen die de Milk Buddy kunnen produceren, maar ook bedrijven in de logistiek en e-commerce. Keyport heeft toegang tot een breed netwerk. Wij gebruiken de kracht van Keyport om de realisatie van
ons product te versnellen.” Keyport heeft ook financiële middelen beschikbaar gesteld. Mark: “Dat heeft ons net dat zetje in de rug gegeven om tot een goed en gedegen businessplan te komen.”

Dit jaar staat in het teken van productontwikkeling. Verschillende prototypes worden getest. De bedoeling is om het product eind 2018 of begin 2019 in de markt te zetten. “We gaan het via internet verkopen. Wat dat betreft zitten we in Midden-Limburg uitstekend,
want er zijn veel logistieke bedrijven die ook gespecialiseerd zijn in e-commerce.”
Keyport blijft betrokken bij de Milk Buddy.

“We krijgen regelmatig een telefoontje hoe het ervoor staat en of we iets nodig hebben.
Tegen collega-ondernemers zou ik willen zeggen: durf de stap te zetten als je een goed idee hebt en leg contact met Keyport. Kijk verder dan je eigen onderneming. Want samen kun je meer dan alleen.”

© Zakenblad / Wesley Hegge