Intern transport, geen enkel productiebedrijf kan zonder, maar wel zonder er naar om te hoeven zien. Ontzorging dus. Dat is de kernactiviteit van LIMA Intern Transport in Ittervoort en Budel. Dat werkt hetzelfde als onze relatie met de Rabobank, zo zegt de directie van LIMA. Zorgen dat de zaak loopt, zonder in de weg te lopen.

Door Frits Nies

Begin jaren 80 begon Chris Linssen, die nu 74 is, in Baexem met het onderhoud van heftrucks voor bedrijven. Van het een kwam het ander en dat leidde in 1995 tot de vestiging van LIMA Intern Transport op het bedrijventerrein tussen Ittervoort en de A2. In 1996 kwam Guido Jaspars hier als monteur werken, in 2000 gevolgd door Roy Scheepers. Het tweetal kreeg er intern steeds meer ondersteunende taken bij. En omdat Chris Linssen geen opvolging had, leidde dit in 2005 tot een overname van alle aandelen in de inmiddels twee vestigingen tellende onderneming. Er werken in totaal dertig mensen in verkoop, verhuur en onderhoud, binnen- en buitendienst.

Ontzorging loont
Dat ontzorging hun grote kracht is, bewijzen de twee directeur-eigenaren van LIMA doordat ze zelf geregeld te midden van hun materieelpark of aan de verhuurlijn te vinden zijn. Guido Jaspars (47): “Als iemand belt met een acute vraag, kruip ik desnoods zelf achter het stuur van een van onze vrachtwagens om direct een heftruck, hoogwerker, verreiker of palletwagen te bezorgen. Dat is onze kracht, de klok rond meteen ontzorgen wanneer het intern transport van een bedrijf stilvalt of tekortkomt.” Je wilt het niet weten, zoals dat heet, maar achter elke bedrijfspoort rolt een palletwagen, zo weten de mannen van LIMA. En meestal nog veel meer.

Ondernemers willen vaak niet investeren in het eigendom van dergelijke transportmiddelen, zeker niet in het begin. Zo start men in het algemeen met huur, gevolgd door operational lease voor de langere termijn of koop. “In alle gevallen is onderhoud onmisbaar”, weet Roy Scheepers (37). “Onderhoud verkoop je ook sneller dan een kostbare truck. Ontzorging loont. Ook al is een merk niet zo spannend voor de klant, wij kunnen alle merken aan. We zijn sowieso dealer van Mitsubishi en Merlo, naast Fima, OMM en Vegotech. Tevens zijn we importeur van Aisle-Master. Als het nodig is, leveren we er ook nog een chauffeur bij. En onze buurman Hefgra in Ittervoort verzorgt de benodigde opleidingen, instructies en certificaten voor het bedienen van interne transportmiddelen.”

Voorraad vreet kapitaal
Omdat het bij investeren in materieel als heftrucks en hoogwerkers niet om peanuts gaat, kan een bedrijf als LIMA ook niet op elk gewenst moment zelf de beurs trekken. Zeker niet in de nu achter ons liggende crisisjaren. Voorheen hoefde je de bank niet eens te bellen, weten beide ondernemers. “De bank belde zelf om te vragen of je nog geld nodig had en hoeveel.”

De tijden zijn veranderd, voor zowel LIMA als Rabobank. Accountmanager Hans Leijten van
Rabobank Weerterland en Cranendonck: “Dit bedrijf heeft het hoofd afgelopen jaren goed
boven water weten te houden en draait nu top dankzij een heel platte organisatie en handson mentaliteit. Er is kritisch naar de kosten gekeken. Dat moet ook in een kapitaalintensief bedrijf met zo’n grote vloot. Voorraad vreet kapitaal. Ook de Rabobank heeft afgelopen jaren kritisch naar zichzelf moeten kijken. Onder de aangetrokken regeldruk hebben we een draai gemaakt. Het gaat natuurlijk nog steeds om geld, maar nu ook meer en meer om proactief mee ondernemen. Inderdaad, net zoals LIMA, zorgen dat de zaak loopt zonder in de weg te lopen. Het is een nieuwe vorm van samenwerking. Toegegeven, in moeilijke tijden lijken de belangen soms tegengesteld; als alles goed gaat, praat het altijd makkelijker.”

One Stop Shop
De directie van LIMA en de accountmanager van Rabobank zitten zo’n twee keer per jaar samen aan tafel. “We kijken of alles nog past”, zoals Hans Leijten het noemt. “Voor het overige zijn de contacten beperkt. Maar we blijven dichtbij. Dat is belangrijk, het waarborgen van persoonlijk contact. Het blijft onze kracht als lokale Rabobank. We hebben alles ondergebracht in één marktconforme portefeuille, inclusief alle verzekeringen en leasing. Wij kiezen net als LIMA voor het principe van de One Stop Shop.” Roy Scheepers en Guido Jaspars knikken instemmend. “In heel Zuid-Nederland weten ze het inmiddels. Als je niet wilt dat je intern transport stilvalt, moet je LIMA bellen.”

www.lima-group.nl
www.rabobank.nl/weert