Kijk naar de mens achter het cv om tot een perfecte match te komen. Met die overtuiging begon Judith Brouns in 2010 Helder Personeelsmanagement. Deze vernieuwende aanpak slaat aan bij werkgevers. Doordat de economie de wind in de zeilen heeft, trekt de vraag naar personeel aan. Voor werkgevers wordt het steeds lastiger om gekwalificeerd personeel te vinden. ‘Als recruitmentbureau kunnen we nu actie ondernemen om personeelsproblemen op te lossen en zelfs voor te zijn.’

Door Wesley Hegge

Bij het creëren van een perfecte match is een passend cv van belang. Maar wat veel recruitmentbureaus vaak vergeten is dat de mens achter het cv net zo belangrijk is. “Het is de combinatie van ervaring, opleiding én karakter die een match succesvol maakt”, stelt Judith vanuit haar kantoor aan de Parallelweg in Weert. Toen ze nog in loondienst werkzaam was, merkte ze tot haar ongenoegen dat de zoektocht naar personeel steeds meer om de cijfers begon te draaien. Dat moest anders. Ze richtte daarom Helder Personeelsmanagement op. “Wij proberen erachter te komen wie een kandidaat echt is. Houdt iemand van structuur of niet, is iemand formeel of informeel? Dat staat niet geschreven. Het is onze taak om daar achter te komen en daar zit onze kracht.”

Onderscheidend
Een opdrachtgever moet bij de kandidaat passen en andersom. Dat vraagt om maatwerk. Samen met haar vier collega’s – stuk voor stuk vrouwen met een jarenlange ervaring in de recruitmentbranche – werkt ze voor verschillende grote opdrachtgevers waaronder Heijmans, Joulz en Tennet. “Er zijn via ons vijftig mensen werkzaam door het hele land. Het overgrote deel van onze medewerkers, werkt boven de rivieren. De komende tijd willen we ons meer regionaal laten zien. Want we merken dat veel werkgevers ons niet kennen
terwijl wij ook hen van dienst kunnen zijn.”

Voorkomen personeelsproblemen
Helder is gespecialiseerd in ICT, Telecom, Techniek en Managementondersteuning. Dit zijn sectoren waar zich een krapte op de arbeidsmarkt aftekent. Bedrijven groeien gelukkig weer, maar hebben moeite om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. “We voorzien dat het voor werkgevers in de regio de komende jaren nog moeilijker gaat worden om cruciale functies in te vullen.”

Door daar nu op te anticiperen, kunnen werkgevers personeelsproblemen voorkomen. “Als je als werkgever vaststelt dat er zich een tekort aan personeel aandient, kunnen we daarin adviseren. Een goede manier om dat te doen is niet alleen te kijken naar vacatures, maar ook naar potentiële kandidaten. Wij draaien het om. We verzamelen kandidaten die over specifieke kennis en competenties beschikken. Zo ontstaat er een zogeheten talent pool.

Die talenten binden we aan ons. Als de vraag naar personeel concreet wordt, kunnen we direct schakelen. Zo’n traject loopt momenteel voor onder andere Heijmans. Dat willen we voor meerdere bedrijven inrichten.”

Werkwijze
Of het nu gaat om een tijdelijk of structureel capaciteitsprobleem, Helder begrijpt dat bedrijven alleen tot bloei komen door een gemotiveerd team. Om te zorgen dat werkgevers de juiste medewerkers kunnen aantrekken, houdt Helder zich aan een transparante werkwijze. “Nadat, tijdens een persoonlijk gesprek, een functieprofiel is opgesteld, gebaseerd op kenniseisen, persoonlijke kwaliteiten en arbeidsvoorwaarden, zetten we de vacature uit. Het soort dienstverband wordt bepaald, inzet op basis van inhuur, werving en selectie of een combinatie door middel van een detavast-constructie. Hierbij wordt vastgelegd dat een medewerker na een periode van detachering in dienst zal treden.

Maatwerk is hierbij ons uitgangspunt. Ook bemiddelen wij freelancers en kunnen wij payrolling aanbieden.” Als de juiste match is gevonden, blijft Helder een vinger aan de pols houden. Er vinden regelmatig evaluatiegesprekken plaats. “We houden met zowel de medewerker als de werkgever intensief contact. Dat vinden wij belangrijk en ook daarmee onderscheiden we ons.”

www.helderpersoneelsmanagement.nl