Jean Pauwels (r) en Peter Couwenberg voorzitter en secretaris van de Vereniging Treinreizigers Vervoer. Zij boden de bevoegde minister van mobiliteit, mevrouw Galant, eind vorig jaar 5.147 handtekeningen aan voor de snelle elektrificatie van spoorlijn Mol - Hamont.

De provincie Limburg is bereid vijftig procent bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Dat voornemen is uitgesproken na onderhandelingen met de Vlaamse regering.

De spoorverbinding Weert-Antwerpen komt daarmee weer een stapje dichterbij.

Maastricht – Hasselt
Het voornemen van de provincie werd uitgesproken nadat de colleges van de provincie Limburg en gemeente Maastricht definitief besloten hebben het tramproject Hasselt – Maastricht uit te gaan voeren. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is volgens beide partijen een goede stimulans voor de regionale economie en de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens.

Verbindingen verbeteren
Afgesproken is dat de Nederlandse overheden zes miljoen extra bijdragen in het project. Tevens wordt de verbinding tussen Belgisch- en Nederlands Limburg extra versterkt. Zo komt er ook een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard in de openbaar vervoersconcessie 2016 -2031.

Elektrificatie Weert-Antwerpen
De provincie Limburg wil nu ook vijftig procent bijdragen aan de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen aan Nederlandse zijde. Dat komt neer op vier miljoen euro extra. “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goed nieuws”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de provincie Limburg.