Home Magazine Nummer 2 - 2016 ‘Levende bewijs van succes ondanks een handicap’

‘Levende bewijs van succes ondanks een handicap’

Helmie Vossen
Helmie Vossen

Helmie Vossen zag het levenslicht in molen De Volharding in Leveroy. Toeval of niet, het begrip volharding loopt als een rode draad door haar leven. Ondanks haar gehoorbeperking en een slecht immuunsysteem gaf ze nooit op haar dromen te bereiken. De aloë vera producten van Forever brachten haar niet alleen een goede gezondheid, maar maakten van haar ook een kapitaalkrachtige wereldburger. 

Een huis met hoge plafonds, een mooie Porsche en wonen in een warm land. Helmie Vossen heeft haar dromen weten te verwezenlijken. “Binnen Forever Living Products ben ik de meest succesvolle vrouw in de Benelux. Al woon ik eigenlijk in Ras al-Khaimah (een van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten, red.).” Eens per maand vliegt ze naar Nederland. Haar huis in Weert staat te koop. Ze maakt er nagenoeg geen gebruik meer van. Als ze in het land is, brengt ze tijd door met haar twee kinderen en haar kleinzoon. Verder bezoekt ze bedrijfstrainingen en bijeenkomsten. Op die manier houdt ze contact met de mensen die deel uitmaken van haar netwerk.

Helmie Vossen
Helmie Vossen (57) werd geboren in Leveroy. Ze veranderde van een dorpsmeisje naar een vrouw van de wereld. Om een betere toegang te krijgen tot haar wereldwijde netwerk verhuisde ze vijf jaar geleden naar Dubai. Sinds drie jaar woont ze in de oliestaat Ras alKhaimah. Binnen Forever Living Products is Helmie één van de meest succesvolle onderneemsters. Ze heeft een wereldwijde omzet van ruim 1,5 miljoen euro per jaar. Sinds vier jaar heeft ze een relatie met Hans van Strien (57), die eveneens actief is binnen Forever. Haar twee kinderen Laurent (31) en Constance (29) Scholten en haar kleinzoon Hector wonen in Amsterdam. Net als hun moeder zijn Laurent en Constance uitgegroeid tot succesvolle ondernemers. Laurent is eigenaar van Recruitz.io, een volledig geautomatiseerd vacature marketing platform. Constance richtte Camarilla op, het populaire sociaal netwerk dat gericht is op je vijftien beste vrienden met gebruikers in meer dan honderd landen. Helmie en Hans hebben samen ook vier kinderen uit Oeganda financieel geadopteerd. Ze betalen voor hun bed, studie en maaltijden. Hun doel is hier een elftal van te maken. Het levensmotto van Helmie: ‘Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg.’

Wereldburger
“Ik werk met mensen over de hele wereld. Ik ben net terug uit Zuid-Afrika en dit weekend heb ik een afspraak met onder meer een vrouw uit Tunesië en een vrouw uit Moskou”, zegt Helmie. “Dat zijn mensen die net als ik een netwerk willen opzetten van gebruikers van Forever producten. Ik hoef hen niet altijd in het echt te ontmoeten. Veel communicatie verloopt via mijn mobiele telefoons.” Haar telefoons draagt ze de hele dag bij zich. Als rond de middag de batterij van de ene telefoon leeg is, schakelt ze over op de andere telefoon. Helmie is iemand die mensen inspireert met haar levensverhaal. Ze coacht anderen en helpt hen bij het opzetten van netwerken. “Ik hoor slechts voor twintig procent. Maar ik ben niet iemand die daar emotioneel aan onderdoor gaat. In tegenstelling, ik haal er juist zeer veel kracht uit.”

Volharding
Het leven van Helmie werd aanvankelijk getekend door fysieke tegenspoed. “Op mijn zevende werd ik ernstig ziek. Ik heb drie maanden in het ziekenhuis gelegen. Toen begon mijn strijd al. Vanaf mijn vijftiende merkte ik dat mijn gehoor minder werd.” Ze ging op een internaat in Heythuysen naar school. In het eindexamenjaar zakte ze. “In datzelfde jaar ging het bedrijf van mijn vader failliet. Dat was een grote schande in die tijd.” Helmie onderbreekt haar verhaal om een ingelijste kaart van de kast te pakken en vervolgt: “Een non op het internaat zag dat ik erg verdrietig was. Zij gaf mij deze kaart, met daarop de tekst: Doorzetters beginnen hun succes daar waar anderen de moed verliezen. Die kaart heb ik aan mijn vader gegeven. Hij stampte na een paar jaar weer een megabedrijf uit de grond.” De tekst op de kaart is van grote betekenis voor Helmie. “Ik ben er vast van overtuigd dat mensen die deze mentaliteit hebben, van volharding en doorzettingsvermogen, alles kunnen bereiken in het leven.”

Kennismaking met natuurproducten
Begin jaren negentig startte Helmie beautybedrijven in Nederland en België. De zaken gingen goed, maar ze bleef kwakkelen met haar gezondheid. “Ik werd steeds vaker ziek. Ik had last van chronische longontsteking. Bovendien bezorgden de bedrijven mij veel stress.” Helmie gebruikte allerlei middelen, maar ze kwam niet van haar klachten af. “Tot ik aloë vera probeerde. Dat was een geschenk van God. In korte tijd werd mijn immuunsysteem verbeterd. Ik voelde dat ik weer energie kreeg.” Toen ze ontdekte wat aloë vera voor haar lichaam deed, zag ze meteen kansen. “Als het mij zo goed hielp, dan zijn er veel andere mensen bij gebaat. Inmiddels had ik mij laten informeren over het businessconcept van Forever, met zelfstandige distributeurs. Ik had al wat ervaring met netwerkmarketing, maar bij die andere netwerkmarketingbedrijven moest je veel investeren en had je je kelder vol met producten staan. Ik was verrast dat je met Forever kon beginnen zonder investeringen en bijbehorende risico’s.”

Netwerkmarketing
De kern van netwerkmarketing is mond-tot-mondreclame. “Je gebruikt de producten en als je tevreden bent, praat je daar met anderen over. Hetzelfde als je doet bij een goede film of restaurant. Vind daarna vijf mensen die ook tevreden zijn over de producten en help hen vervolgens bij het vinden van vijf mensen. Je ontvangt een percentage over de online bestelde producten en zo ontstaat er een netwerk. Netwerkmarketing is op het moment een van de snelst groeiende industrieën.” Helmie krijgt regelmatig te maken met kritische geluiden over het verdienmodel. “De kritiek komt vooral door de onbekendheid rond netwerkmarketing. Op het moment dat je bij de drogist bijvoorbeeld een tube tandpasta koopt, moeten daar de huur, de kassamedewerker en manager van betaald worden. Bij Forever hebben gebruikers de mogelijkheid om hun eigen business zonder bijkomende kosten op te zetten en daarmee een inkomen te genereren.” Volgens Helmie zijn er in de Benelux vele mensen die een maandelijks inkomen van 10.000 euro en meer weten te verdienen door geslaagde netwerkmarketing.

Helmie Vossen

Ondernemers
Uit de hoek van de ondernemers is er veel belangstelling. Zij vormen een belangrijke doelgroep. Helmie: “Ondernemers hebben vaak geen of een onvoldoende pensioenregeling. Zij zetten daarom naast hun bedrijf een netwerk op om een pensioen zeker te stellen. Bijkomend groot voordeel is dat het netwerk en de daaruit voortvloeiende business overdraagbaar zijn aan erfgenamen.” Als voorbeeld noemt Helmie een ondernemersechtpaar dat ze pas bezocht heeft. De man heeft een hypotheekkantoor en de vrouw is medisch pedicure. Allebei hebben ze geen pensioen opgebouwd. “Ze hebben de producten geprobeerd en zijn wild enthousiast. Daar begint het mee. Vervolgens maken we een werkplan op maat. De een wil heel snel geld verdienen, de ander doet het liever rustig aan.”

Kwaliteiten
Helmie is voortdurend bezig om mensen te helpen bij het opzetten van netwerken. Ze heeft zich opgewerkt tot een van de meest succesvolle onderneemsters binnen Forever. Haar kwaliteiten? “Ik ben sterk in banden maken met mensen. Ik kan mensen weer het geloof geven dat ze iets van hun leven kunnen maken. Ik leer ze met liefde en plezier te werken. Ik ben het levende bewijs van iemand die ondanks een handicap toch succesvol kan zijn.”

Look better, feel better
Dat is het motto van Forever. Aan de basis van de producten ligt de aloë vera plant. Het begint bij Forever met honderd procent pure gel uit het blad van deze heilzame plant. Daar wordt een uitgebalanceerde mix van hoogwaardige ingrediënten aan toegevoegd zodat er uiterst effectieve producten van gemaakt worden. De voedingssupplementen, voedzame dranken en bijenproducten gecombineerd met gezonde, evenwichtige voeding, biedt de weg naar een optimale gezondheid, vitaliteit en welzijn. Het nummer één product op dit moment is een negendaagse cleansing en FIT kuur gebaseerd op het drinken van aloë vera gecombineerd met supplementen en een maaltijdshake. Het bewustzijn van natuurlijke gezondheidsproducten is de laatste jaren enorm toegenomen. Op deze trend speelt Helmie in. Er zijn ook andere aanbieders van dergelijke producten, maar de aloë vera van Forever is één van de puurste die op de markt te vinden zijn.

© Zakenblad / Wesley Hegge