Bart Maes
Bart Maes

Toerisme is wereldwijd een belangrijke groeisector. De groeiende welvaart in opkomende markten leidt tot meer vrijetijdsuitgaven en (internationale) reizen. In Nederland is de gastvrijheidseconomie al sterk ontwikkeld. Zo’n 80% van alle Nederlanders gaat bijna drie keer per jaar op vakantie en we ondernemen 4 miljard vrijetijdsactiviteiten, ruim 200 per persoon. Limburg wordt jaarlijks door zo’n 850.000 buitenlandse gasten bezocht. Voor vakanties of zakelijk. Daarvan komt 38% uit Duitsland en 35% uit België. Hier liggen enorme kansen voor de grootregio Weert!

De laatste tijd ben ik bezig met de strategische ontwikkeling van een regionaal toeristisch en economisch samenwerkingsconcept. Doelstelling is dat de grensoverschrijdende regio rondom Weert wereldwijd bekend wordt als ‘Het Land van Antje’, waar gastvrijheid in optima forma is te beleven. Er moet een succesvolle en innovatieve cross-over ontstaan tussen gastvrijheid en de verschillende gemeenten. Cultuur, natuur, water, historie, horeca, duurzaam voedsel, de passagierstrein Antwerpen-Weert en recreatie zijn de verbindende factoren.
Natuuractiviteiten én actieve vormen van buiten-recreatie zijn sterk in opkomst. Routenetwerken –bestaand, en nieuw – vormen daarbij de belevings-assen. Natuurschatten worden ontsloten en er wordt een brug geslagen tussen de gastvrijheidseconomie en de natuur. Het 25.000 hectare grote natuurpark Kempen~Broek speelt hierin een belangrijke rol.

Publieke bewustwording en (financiële) betrokken-heid van omliggende gemeenten, een intensieve en open samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid, gebruikers en beheerders kan zorgen voor een succesvolle uitrol van het concept waardoor een belangrijke bijdrage aan drie maatschappelijke waarden wordt geleverd:
1. Bedrijfswaarde (omzet, toegevoegde waarde en werkgelegenheid).
2. Omgevingswaarde (ruimtelijke kwaliteit, vitaliteit van het gebied en openbare ruimten plus een verbeterde aantrekkingskracht van gemeenten).
3. Gastwaarde (meer en betere genietmomenten en ‘quality of life’).

Weert wordt de poort naar het gastvrijheidsachter-land. En niet alleen ondernemers in de toeristische sector kunnen hiervan profiteren. ‘Het Land van Antje’ is het communicatie-instrument van de grensoverschrijdende regio door het verbinden van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe concepten in en voor de omliggende gemeenten.

Bart Maes
Artis communicatiebureau

Bronnen:
http://download.cbs.nl/pdf/trendrapport-toerisme-recreatie-en-vrije-tijd-2015.pdf
http://www.gastvrij-nederland.nl/toekomst/Startdocument-Gastvrijheidseconomie.pdf