Audi A4 TDI
Bert Bogie

“Het brengen van goed nieuws vond ik toch aantrekkelijker dan het oplossen van conflicten”, verklaart Bert Bogie zijn keuze voor fiscaal recht en een baan als fiscalist. En die instelling sluit naadloos aan bij zijn oordeel over de nieuwe Audi A4 TDI. “Inderdaad goed nieuws voor de zakelijke rijder: het is een bijzonder complete, veilige en luxe uitgevoerde auto met een gedistingeerd voorkomen. Daarmee kun je gerust bij een klant op bezoek gaan.”

“Het succes van hybride en elektrische auto’s heeft het huidige bijtellingsysteem om zeep geholpen”, vertelt Bogie. Vanaf 2019 geldt daarom voor alle auto’s een bijtellingsregime van 22%. Voor auto’s die dan volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden, geldt in 2019 een bijtelling van 4%. Uitzondering hierop vormen elektrische auto’s met een aanschafwaarde hoger dan 50.000 euro. De overheid ziet ervan af om die categorie nog te subsidiëren.

Wie in 2015 nog een leasecontract aangaat voor vier of vijf jaar of een nieuwe belastingvriendelijke auto koopt, kan voor de volledige contractduur (max. 5 jaar) gebruik maken van de lagere bijtelling. Maar vanaf 2017 gaan conventionele benzine- en dieselauto’s van 25 naar 22% bijtelling. Koop je dus voor 1 januari 2017 een conventionele benzine- of dieselauto met 25% bijtelling, dan loop je die 3% vijf jaar lang mis. Een ‘kromme’ regeling, vindt Bogie. Hij zou de bijtellingsregeling voor privégebruik niet meer aan de nieuwwaarde koppelen gedurende de looptijd van het contract en bovendien BPM en wegenbelasting in de brandstofprijs stoppen. “Maar dat moet wel op Europees niveau geharmoniseerd worden.”

Bijzonder compleet
Audi geeft aan dat de motoren van de nieuwe Audi A4 opnieuw krachtiger zijn (+ 25%) met een aanzienlijk lager verbruik (-21%). De CO2-emissie is sterk teruggedrongen (95 gr/km) en t.o.v. zijn voorganger is de nieuwe Audi A4 in formaat gegroeid en in gewicht (120 kg) afgenomen. Er is meer hoofd-, schouder- en beenruimte voor de bestuurder en passagiers. Bogie is er zeer over te spreken. “Hij rijdt echt lekker. Je kunt hem instellen op je eigen rijstijl. Voor een auto in zijn prijsklasse is het een bijzonder complete auto.”

_DSC6809In technologisch opzicht benadrukt Audi de merkfilosofie ‘Voorsprong door techniek’ met een scala aan innovatieve systemen zoals de virtual cockpit, de smartphone interface, het B&O sound system en entertainment achterin met de Audi tablet. De innovatieve rijassistentiesystemen dragen bij aan het comfort en helpen de auto onder controle te houden, bij inparkeren, brandstof besparen of het voorkomen van een aanrijding. De adaptive cruise control met Stop & Go maakt filerijden stressvrij. “De nieuwe Audi A4 behoort tot de veiligste in zijn klasse. Zowel voor de veiligheid van inzittende volwassenen en kinderen als de bescherming van voetgangers”, weet Bogie, die de parkeerassistentie en cross traffic assist weet te waarderen.

Infotainment
De bediening van de Audi virtual cockpit werkt via een extra uitgebreid multifunctioneel stuurwiel. Er zijn met de View-knop twee scherminstellingen mogelijk. De knoppen op de linker stuurspaak zijn voor de audio, boordcomputer, telefoon en navigatie. Door voor Infotainment te kiezen verschuiven de verkleinde toerenteller en snelheidsmeter naar de randen. Het grootste deel van het scherm is nu beschikbaar voor overige informatie. In de klassieke instelling staan juist de ronde instrumenten centraal. De ruimte ertussenin, voor weergave van de navigatiekaart of telefoon-, radio- en audiomenu’s, is dan kleiner. Bogie: “Die uitvindingen zie je normaal alleen in heel dure types terug. Daarnaast heeft hij een ingetogen uitstraling met standaard xenonverlichting; gewoon mooi om te zien. En gunstig in de bijtelling: in 2015 20%, in 2016 21%.”

www.vanmosselzuid.nl

Bert Bogie (51)
Belastingadviseur SmitsVandenBroek Adviseurs|Accountants, vennoot
Nederlands Recht KU Nijmegen,
Belastingrecht KU Brabant