Maarten Kirkels test de nieuwe Golf GTE

Sportieve hybride

Maarten Kirkels, mede-eigenaar van Hermans Bedrijfsmakelaars in Weert, is zeer tevreden over zijn testrit in de nieuwe Golf GTE van Volkswagen. Deze krachtige Plug-in Hybride werd beschikbaar gesteld door Autobedrijf Van Mossel Weert. Zijn snelle prestaties, lage uitstoot, zuinige brandstofverbruik, 7% bijtelling en mooie ‘GTI’-design maken hem zeer gewild. Ook Maarten ondervond met veel plezier
de voordelen van de nieuwe Golf GTE.

Maarten Kirkels, gecertificeerd NVM-makelaar en taxateur o.z./BOG specialist, legt zich bij Hermans Bedrijfsmakelaars toe op de aanhuur/aankoop en verhuur/verkoop, alsmede ook op het taxeren van bedrijfsmatig onroerend goed. “Ik heb een affiniteit met auto’s, rijd graag, houd de ontwikkelingen bij en ben een liefhebber. Volkswagen vind ik een degelijk, betrouwbaar merk. De modellen die ze de laatste jaren op de markt brengen, spreken mij aan.” De nieuwe Volkswagen GTE met Pure White-kleur had hetzelfde positieve effect op de makelaar. “Hij heeft een heel sportieve uitstraling, goede verhoudingen en mooie lijnen.” Ook is hij te spreken over subtiele blauwe accenten zoals de blauwe bies die doorloopt in de grille, de badges met blauw opschrift op de zijkanten en achterklep, en de blauwe remschijven. Verder zijn de koplampen en achterlichten volledig in led uitgevoerd. Ze hebben een zeer grote lichtopbrengst en verbruiken weinig energie.

Zuiniger rijden
De testrijder had in de brochure al gelezen over de GTE-knop en werd daar ook extra op geattendeerd door Van Mossel. Hij testte de feature uit bij een stoplicht. Toen het licht op groen sprong, gaf Maarten na het indrukken van de GTE-knop even goed gas. “Hij schoot als een komeet uit de startblokken.” Net zo positief is hij over de ergonomie van de auto. “De stoelen zitten goed, het stuur is fijn en compact, en het instrumentenpaneel is heel overzichtelijk.” Daarop zag hij hoeveel toeren de elektro- of de benzinemotor draait. De ‘Premium’ boordcomputer geeft inzicht in de snelheid, het verbruik en de binnen- en buitentemperatuur. “Ik vind het belangrijk om te zien hoe ik rijd en wanneer de auto wel of niet oplaadt. Daar kun je je rijstijl op aanpassen. Op het moment dat je remt, zie je in het grote beeldscherm dat die vrijgekomen energie wordt opgeladen.” De bewegingsenergie die in de vrijloop en tijdens het remmen vrijkomt, kan door recuperatie later weer worden ingezet tijdens de rit. Hierdoor kan men nog zuiniger rijden.

“Volkswagen heeft goed nagedacht over een auto die voor een breed publiek toegankelijk, modern en sportief is, lekker rijdt en financieel aantrekkelijk is”

Uitstekende bediening
Het multifunctionele lederen sportstuur maakt de bediening van de boordcomputer en het radio-navigatiesysteem extra eenvoudig. Met Car-Net Online Diensten kan men door middel van een app en/of gepersonaliseerde website diverse functies online bedienen vanaf een PC, tablet of smartphones. Zoals de status van de batterij, de airconditioning, boordcomputerdata, en de status van de portieren en het licht. “Hij heeft ook een uitstekende telefoonbediening en geluidssysteem”, vult Maarten aan, die voor de autotest een gedeelte over de snelweg heeft afgelegd. “De auto heeft een superwegligging, accelereert heel snel en heeft, bij volledig elektrisch rijden, geen motorgeluid. Tenzij je die GTE-knop indrukt, dan wordt een soundbox in het interieur geactiveerd en wordt het geluid van het optrekken nagebootst.”

Het GTI-gevoel, maar dan hybride
Bij het elektrisch rijden viel hem bovendien op dat de auto heel direct reageert en stuurt. “Hij is niet nerveus, ondanks dat hij zo fel is.” Dat maakt hem ook uniek: de Golf GTE ziet eruit en rijdt als een GTI, maar het is een plug-in hybride. “Juist in de middenklasse is het een heel aansprekend ontwerp: mooi sportief met goede rijeigenschappen. Voor veel jongens is het een droom om een GTI te hebben. Die droom kun je nu op een maatschappelijk verantwoorde manier waarmaken. Maar of je nu privé rijdt of zakelijk, met deze gedistingeerde auto kun je heel goed voor de dag komen.” Verder is deze nieuwkomer van Volkswagen zeer compleet uitgerust op het gebied van veiligheid, met diverse veiligheids- en assistentiesystemen.

Uitstekende rijeigenschappen
De Golf GTE is ook zeer ruimtelijk, zo ondervonden de twee kinderen van Maarten toen ze ’s ochtends in de GTE naar school werden gebracht. Hoe blij zij waren met de GTE, bleek wel toen de makelaar er niet meer in reed. “‘Papa, waarom heb je nou weer jouw eigen auto bij je?’”, herhaalt Maarten glimlachend de ‘kritiek’ van zijn dochter. Hij kijkt zeer tevreden terug op zijn autotest in de Volkswagen Golf GTE: “Ook die DSG-bak schakelt heerlijk door. Zijn rijeigenschappen hebben mij het meest verrast. Dit is een heel complete auto en een van de weinige elektrische auto’s waar je een trekhaak aan kunt toevoegen. Hij heeft een trekkracht van 1.500 kg. Je kunt er dus een caravan aan koppelen en ermee naar Zuid-Frankrijk gaan.”

Volkswagen Golf GTE
Motor: 1.4 TSI PHEV (benzine/elektro, 6-DSG)
Max. vermogen: 150 kW/204 pk
Max. koppel: 250 Nm/1.600-3.500 t/min
Acceleratie: 0-100 km/u in 7,6 seconden
Topsnelheid: 217 km/u (130 km/u op elektromotor)
Brandstofverbruik gemiddeld: 1,5 liter per 100 km (automaat)
Actieradius: Met de elektromotor en benzinemotor samen heeft de GTE een theoretische actieradius van 39 kilometer.
Energielabel: A
Bijtelling: 7%
Prijs gereden uitvoering: € 41.355,- incl. Executive Plus-pakket (incl. BTW & BPM)
Prijs vanaf: € 37.950,- (incl. BTW & BPM)
Lease vanaf: € 595,- per maand